Burke and Hare (2010)


Titel:
Burke and Hare (2010)
Längd: 91 min
Genre: Komedi
Skådespelare: Simon Pegg, Andy Serkis, Tim Curry, Isla Fisher, Tom Wilkinson, Bill Bailey
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
En relativt sann historia om de två vapendragarna Burke (Simon Pegg) och Hare (Andy Serkis) som kommer på den fantastiska idén att sälja döda kroppar till obducenten Dr. Robert Knox (Tom Wilkinson), efter att hans ärkefiende Dr. Monro (Tim Curry) fått alla döda kroppar lagligt från dödsstraffet ”snaran”.
Det blir däremot ganska problematiskt då Burke och Hare inser att de faktiskt måste döda för att sälja kropparna.

En relativt sann historia, som sagt! De fanns två mördare back in the days som faktiskt hade detta som yrke, och som också hette Burke och Hare. Men hur vida sant kärlekshistorien mellan Burke och den unga Ginny är, vågar jag inte uttala mig om. Läs mer om historien HÄR.
Detta är i alla fall en s.k. ”svart komedi” som enligt mig är mycket festlig! Tycker även att Simon Pegg kör sitt vanliga race och är helt förtjusande!
Regissören John Landis har bl.a. gjort en av mina favoriter av filmerna i ”Masters of horrors”: Deer women, vilken verkligen var sevärd eftersom den var en blandning av skräck och komedi på ett mycket underhållande sett.
En trevlig kuriosa är att superkändisen Christopher Lee (”Star Wars”, ”Sagan om ringen”) var med i någon enstaka minut!
Ärkeskurken Tim Curry såg jag senaste i ”The three musketeers” (1993), och han är som vanligt superond och ser som vanligt smått galen ut.
Filmen får en svag 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0