Henry’s Crime (2010)


Titel:
Henry’s Crime (2010)
Längd: 108 min
Genre: Drama/Komedi
Skådespelare: Keanu Reeves, Vera Farmiga, James Caan, Judy Greer, Fisher Stevens, Peter Stormare
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
När den småstadssömniga Henry hamnar i fängelset för ett brott han inte har begått, bestämmer han sig för att faktiskt råna banken som han blev oskyldigt dömd att råna när han kommer ut. Till hjälp får han den f.d. brottslingen Max. Allt förändras däremot när Henry faller pladask för skådespelerskan Julie.


Att bara se trailern räcker gott och väl istället för att sitta och dryga sig igenom hela filmer, så långtråkig och sömnig var den helt enkelt.
Jag är en av de få som faktiskt har en thing för Keanu Reeves, trots all skit han vanligtvis brukar få över sina ”skådespelartalanger” . Det har förmodligen att göra med att jag totalälskar trilogin ”Matrix” (1999-2003) där han spelar huvudpersonen Neo, och även thrillern ”Constantine” (2005) som jag tycker är häftig som tusan.
Kvinnliga huvudrollen spelas av Vera Farmig, en kvinna som är en av mina favoritskådespelerskor. Henne kan man se mot George Clooney i ”Up in the Air” (2009), ”Orphan” (2009), ”The Boy in the Striped Pyjamas” (2008) eller hennes senaste mot Jake GyllenhaalSource Code” (2011).
Med på rollistan har vi även den Oscarsnominerade James Caan, onekligen mest känd från den kultförklarade ”The Godfather” (1972), men man kan även känna igen honom från tv-serien ”Las Vegas” (2003-2008).
Vi får heller inte glömma den alltid lika förtjusande svensken Peter Stormare, som alltid är hur cool som helst i vad han än gör. En klassisk bad-ass.
Regissören är Malcolm Venville, vars utseende påminner om en korsning mellan en uteliggare och en dammråtta under kylskåpet. Han har bara gjort två spelfilmer, var av ”Henry’s Crime” är den senaste. Utöver den har han även gjort den för mig okända ”44 Inch Chest” (2009), men eftersom den här var så dålig är chansen ganska liten att jag faktiskt sätter mig och plöjer igenom hans andra film också. Sorry Malcolm.
För att citera en helt random människa från hemsidan Filmtipset: ”- Ibland så måste man se dåliga filmer för att uppskatta de bra.” Amen broder. Amen! Med de orden avslutar jag den här recensionen med att påminna framtida Jessica att för allt i välden inte se om den här filmen!
Ger den knappa 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0