Spirited Away (2001)


Titel:
Spirited Away (2001)
Längd: 125 min
Genre: Animerat/Äventyr
Skådespelare (Svenska röster): Mikaela Ardai-Jennefors, Jana TorneHave, Helena af Sandberg, Tin Carlsson, Henrik Schyffert
IMDB-betyg: 8.6/10

Handling:
När den 10-åriga flickan Chihiro och hennes familj flyttar till en ny stad, hamnar de av misstag i en magisk värld som styrs av häxor, gudar och monster. Chihiros föräldrar förvandlas till grisar, och hon själv tvingas jobba hårt i den nya världens badhus för att bryta förtrollningen och fly tillbaka till deras egna värld.


Vill först och främst klargöra: Ja, jag vet att jag är en tönt som såg den här japanska filmen med svensk dubbning. Anledningen är av ren lathet faktiskt, orkade helt enkelt inte leta upp filmen med svensk text eller lägga in texten själv. Filmen var däremot jättebra ändå!
Regissören och manusförfattaren är den japanska mannen Hayao Miyazaki som ligger bakom några av de mest framgångsrika animerade filmerna i världen. Inte dåligt! Själv har jag bara sett en av hans tidigare filmer, nämligen ”Princess Mononoke” (1997), men han ligger dessutom bakom ”Det levande slottet” (2004) och ”Nausicaä från Vindarnas dal” (1984).
Vad jag har förstått så är det lite av Miyasakis grej att göra animationen både magisk och läskig – vilket är exakt vad den här filmen är. Vad jag tror gör den så framgångsrik är för att målgruppen verkligen är helt utan åldergräns och den passar lika bra till vuxna som för barn.
Oftast när man drömmer känns allt så självklart när man vaknar, men när man sedan ska berätta om vad drömmer handlar om så blir allt så jäkla osammanhängande, men ändå inte. Just så skulle jag förklara den här filmen: som en dröm.
Om jag däremot ska förklara den här filmen i adjektiv så blir det: Inspirerande, magisk, fascinerande, oförutsägbar, fantasifull, med en rejäl dos av vackra miljöer och spännande karaktärer.
Jag skulle kunna sitta och skriva hela dagen om den här filmen, men den måste helt enkelt upplevas!
Animerad film blir helt enkelt inte bättre än såhär!
Av mig får den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0