To Die For (1995)


Titel:
To Die For (1995)
Längd: 106 min
Genre: Drama
Skådespelare: Nicole Kidman, Joaquin Phoenix, Matt Dillon, Casey Affleck, Illeana Douglas
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Suzanne Stone Maretto har alltid vetat exakt hur hennes framtid ska se ut: hon ska bli en framgångsrik nyhetsuppläsare. Hon tänker satsa precis allt för att få sina drömmar att slå in, det spelar ingen roll vad eller vilka som står i hennes väg.


När man söker jobb står det alltid på ansökan ”-Vi söker efter en driven tjej/kille som…”. Driven alltså. Är det någon i världen som är det överhuvudtaget, eller är hela fenomenet bara en myt? Den som definitivt skulle få alla jobb i hela universum är utan tvekan Nicole Kidmans karaktär Suzanne Stone Maretto i den här filmen, om man bortser från hela galenpanna-grejen dvs.
Regissören till den här filmen är amerikanska Gus Van Sant som blivit Oscarsnominerad hela två gånger, ”Milk” (2008) och ”Good Will Hunting” (1997).
Huvudrollen är den redan nämnda Nicole Kidman - innan alla skönhetsoperationer. Senaste filmerna som jag har sett med henne har varit ”Moulin Rouge” (2001), ”Tolken” (2005) och ”Dead Calm” (1989). Hon har även vunnit en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i filmen ”The Hours” (2002). Jag har verkligen en enorm respekt för henne när det kommer till hennes skådespelarkarriär, det kommer en lugn filt över mig när jag vet att hon har en av rollerna. Hon passar utomordentligt i rollen som den blonda och smått galna Suzanne!
En annan som jag också har en liten crush över är skådespelaren Joaquin Phoenix som jag senast såg i filmen ”Im Still Here” (2010), men han var otroligt duktig i ”Walk the Line” (2005) som är en filmatisering av Johnny Cashs liv.
Med på rollistan har vi också Matt Dillon som jag senast såg i ”Takers” (2010), och Casey Affleck som faktiskt regisserat den redan nämnda ”Im Still Here” (2010).
Filmen är baserad på en bok av Joyce Maynard, som också har en liten roll som Suzannes advokat.
En annan rolig grej kring filmen är att efter filmen var klar så gav Casey Affleck ett manus till regissören Gus Van Sant som han brorsa Ben Affleck och hans vän Matt Damon hade gjort. Det blev senare den redan nämnda succéfilmen ”Good Will Hunting” (1997).
Filmen handlar om hur långt man är redo att gå för att bli framgångsrik, vilket är ett väldigt känsligt ämne för många och därför blir filmen väldigt stark. Att de dessutom har gjort historien med en nypa salt och karaktärer som är överdrivet färgstarka, bidrar bara till att filmen blir ännu intressantare. Lägg dessutom till duktiga och trovärdiga skådespelare!
Jag ger filmen en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0