The Final Cut (2004)


Titel:
The Final Cut (2004)
Längd: 95 min
Genre: Thriller/Drama/Sci-fi
Skådespelare: Robin Williams, James Caviezel, Mira Sorvino, Mimi Kuzyk, Stephanie Romanov
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
I en värld där de flesta har minnesinplantat som spelar in allt från födseln till döden, är Alan (Robin Williams) en s.k ”klippare” vars jobb består av att klippa ihop en fin film från den avlidnes dagar på dennes minnesstund. Men han själv har ett trassligt förflutet som plågar honom varje vaken stund.

En lagom spännande och intressant film!
Regissören och manusförfattaren är Omar Naim, som tidigare inte gjort särskilt mycket men som är aktuell med en till synes spännande film som heter ”Dead Awake” (2010).
Att se Robin Williams i seriösa roller har jag ibland lite problem med eftersom jag vanligtvis är van att se honom i familjefilmer där han ofta är den roliga farbrorn, ”Mrs. Doubtfire” (1993) och ”Night at the Museum” (2006), men han är även med i den Oscarsvinnande ”Dead Poets Society” (1989) och mot Matt Damon i ”Good Will Hunting” (1997).
Jag tycker att filmens idé verkligen är jättebra och den lät säkert mycket bra i manusform, den var bra och spännande rätt igenom om man dock bortser från slutet som förstörde resterande film fullständigt. Jag tänker inte spoila någonting, men vet ärligt talat inte vad Omar Naim tänkte eftersom slutet känns väldigt ihopraffsat och intetsägande.
Ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0