The Rite (2011)


Titel:
The Rite (2011)
Längd: 114 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Anthony Hopkins, Colin O’Donoghue, Alice Braga, Ciarán Hinds, Toby Jones, Marta Gastini, Rutger Hauer
IMDB-betyg: 6.0/10

Handling:
Michael (Colin O’Donoghue) har sedan barnsben blivit uppmanad att jobba inom kyrkan. När han sedan blir äldre flyttar han iväg för att utbilda sig till präst i London, när han däremot börjar tappa sin tro blir han skickad till Italien för att gå en kurs i exorcism. Eftersom han anser att exorcism bara är bluff och båg får han träffa den underliga Fader Lucas (Anthony Hopkins).

Exorcismfilmer för mig lite av en favorit! De innehåller alltid svordomar, kvinnor som har mansröst och förvridna kroppar, hur underhållande som helst med andra ord.
Regissören Mikael Håfström är i min bok hur bra som helst, han har bl.a. gjort ”1408” (2007), ”Ondskan” (2003) och ”Derailed” (2005), att hans dessutom kommer från Lund här i Sverige är såklart sjukt häftigt!
Den manliga huvudrollen hölls av Colin O’Donoghue, en för mig helt okänd kille och som jag än så länge skulle vilja kalla ”Årets nykomling”. Jag blev imponerad av honom och tycker dessutom att han ser jäkligt bra ut.
Filmens stora dragplåster hölls däremot av den tidigare Oscarsvinnande Anthony Hopkins, som spelade utomordentligt i hans mest kända roll som Hannibal i ”The Silence of the Lambs” (1991). Emellertid såg jag honom senast i den romantiska komedin ”You Will Meet a Tall Dark Stranger” (2010).
Filmen sägs bygga på verkligen händelser, men den visan har vi alla hört förut och som borde tas med en nypa salt.
Det finns en hel del bra filmer av just detta slag, men just den här var för mig inte 100%. Det kan visserligen ha att göra med att det under filmens gång blev många pauser, och att jag helt enkelt hade hajpat upp den för mycket innan, eller så var det bara så att den inte var speciellt bra.
Även fast jag i vanliga fall inte brukar bli rädd för skräckfilmer i överlag kan jag ändå förstå när det blir ”läskigt”, däremot blev det inte ens liiiiite otäckt, vilket spontant känns ganska givet i en film som bygger på exorcism och djävulen.
Jag ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0