Handen som gungar vaggan (1992)


Titel:
Handen som gungar vaggan/ The hand that rocks the cradle (1992)
Längd: 110 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Annabella Sciorra, Rebecca De Mornay, Matt McCoy, Ernie Hudson, Julianne Moore, Madeline Zima
IMDB-betyg: 6.3/10

Handling:
Claire (Annabella Sciorra) väntar sitt andra barn med sin man Michael (Matt McCory), på en vanlig graviditetskoll blir hon sexuellt ofredande av Dr Victor. Hon anmäler detta till polisen och då fler kvinnor träder fram tar Dr Victor sitt liv. Änkan till Dr Victor (som också är gravid) får strax därefter missfall och blir djupt deprimerad.
Ett halvår senare är Claires barn fött och hon letar efter en barnflicka, av en slump hittar hon den perfekta kvinnan som genast får jobbet.
Det Claires familj är glatt ovetande om är att den nya barnflickan, Peyton (Rebecca De Mornay), är Dr Victors änka och hon har definitivt någonting lurt i görningen.

Även fast jag inte blir direkt rädd så kan jag inte förneka att hjärtat ibland hoppar över ett slag.
Thrillrar är, av egen utsago, en av de bästa genrerna och det blir på en gång så mycket otäckare då det är en kvinnlig psykopat. Även fast man några sekunder innan händelserna kunde lista ut exakt hur filmen skulle utspela sig så tycker jag ändå att den var mycket sevärd, kanske just därför att det var en blond ängel till galning.
Det var även oerhört trevligt att den Oscarsnominerade Julianne Moore också var med (dock som en ganska avlägsen biroll), och en kul notis är att detta faktiskt var en av hennes första spelfilmer.
Madeline Zima, mest känd för att spela ett av barnen i The Nanny, måste vara något av det gulligaste i småttingfacket, då hon i denna film spelade en ficka på ca 6 bast.
Filmens egna psykopat, Rebecca De Mornay, såg jag senast i ”The three musketeers” där hon gjorde ett hyfsat jobb som Countess D’Winter.
Filmen får av mig 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0