The Bourne ultimatum (2007)


Titel:
The Bourne ultimatum (2007)
Längd: 115 min
Genre: Action
Skådespelare: Matt Damon, Julia Stiles, David Strathairn, Scott Glenn, Albert Finney, Joan Allen, Paddy Considine
IMDB-betyg: 8.2/10

Handling:
Jason Bourne (Matt Damon) är tillbaka, igen! Hans strävan efter att hitta sin riktiga identitet fortsätter, och mer angeläget blir det då det förra programmet Treadstone får uppdateringen Blackbriar. The Company försöker som vanligt stoppa Jason med mördaragenter.

Påsen har till sist knutits ihop!
I föregående filmer ”The Bourne identity” (2002) och ”The Bourne supremacy” (2004) fattades det några lösa trådar som man i denna avslutning, mer eller mindre, fick reda på. Fast ändå, det finns fortfarande några enstaka saker som jag tycker att de kunde berättat.
Regissören Paul Greengrass ansvarade för den föregående filmen, och så även den här.
Tony Gilroy har gjort manuset/screenplay till hela trilogin, och han har även varit med och skrivigt den Oscarsnominerade ”Armageddon” (1998), bra jobbat säger jag.
En trevlig detalj är faktiskt att den här filmen vunnit hela TRE Oscar, och också att den ligger på plats 170 (av 250) över bästa filmer på IMDB.
Jag personligen tyckte inte att det var det bästa jag sett direkt, vågar till och med påstå att den första filmen var bättre. Det kanske beror på att hela 115 minuterna var i princip en enda lång biljakt, eller i alla fall fruktansvärt många bilscener. Matt Damon, förutom att go crazy i bilen, hoppade även över tak, krossade rutor och slogs hejvilt! Inte för att jag klagar, men lite mer story är min melodi.
Hur som helst, jag ger den 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0