[Rec] (2007)


Titel:
[Rec] (2007)
Längd: 78 min
Genre: Skräck
Skådespelare: Manuela Velsaco, Carlos Vicente, Ferran Terraza, Jorge-YamamSerrano, Pablo Rosso, David Vert
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
När den unga reportern Àngela och en kameraman jobbar på nattpasset är de i full gång med att spela in från stadens brandstation. När de får chansen att följa med på en tillsynes enkelt utryckning till en lägenhet där ska bara ska hjälpa en äldre dam, visar det sig att ett virus spridits och de tvingas bli inlåsta.


På Allhelgona-helgen blev det film för hela slanten, just den här blev nummer fyra på listan.
Filmer som spelas in med en handkamera brukar egentligen inte vara min starka sida, tänker då på klassikern ”The Blair Witch Project” (1999) som det var miljoner år sedan man sist såg, där man lätt kunde bli lite ”åksjuk” av kamerans skakningar. I den spanska ”Rec” (2007) däremot, har de lagt skakandet på en behaglig nivå som faktiskt bara bidrar till att man känner sig som ett med filmen.
Som de flesta nog känner till är amerikaner verkligen urkassa på att ha undertexter. Det finns massor av filmer de helt enkelt gör remakes av för att slippa kolla på originalet där det behövs subtitles. I just det här fallet gjordes bara ett år senare filmen ”Quarantine” (2008) där skådespelerskan Jennifer Carpenter spelade huvudrollen, en total-remake av det spanska originalet ”Rec” (2007). Däremot ska jag inte slå dem på fingrarna allt för mycket, eftersom originalet inte kom ut på DVD i USA förens efter remaken var klar.
Huvudrollen i den här filmen gjordes däremot av Manuela Velasco, och precis som amerikanerna är jag rätt så dålig på att se spanska filmer. Så med andra ord är skådespelerskan för mig helt okänd sedan tidigare. Precis likadant är det med resten av rollistan!
Regissörerna är de två radarparen Jaume Balagueró och Paca Plaza, som förutom den här filmen dessutom jobbat tillsammans på uppföljaren ”[Rec2]” (2009).
Regissörerna valde att jobba på ett genialtiskt sätt: de rollsatte nästan helt okända skådespelare för att få det mer verklighetstroget, lät ingen av skådisarna läsa manus som var mer än dagens inspelning, spelade in hela filmen i ordning som vi ser den, och låta vissa av pop-upp-sakerna hända utan att någon visste om det innan för att få den naturliga reaktionen. Som sagt, ett genidrag!
Personligen tycker jag att den här filmen är riktigt, riktigt bra. Och spännande! Eftersom att jag är så pass svår att skrämma, blev jag tyvärr inte särskilt rädd under filmens gång. Men jag kan verkligen förstå varför så pass många tycker den är otäck!
Av mig får den absolut 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0