The Shining (1980)


Titel:
The Shining (1980)
Längd: 142 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Jack Nicholson, Danny Lloyd, Shelley Duvall, Scatman Crothers
IMDB-betyg: 8.5/10

Handling:
När Jack Torrance får jobb på det stora och ödsliga hotellet Overlock som vaktmästare över vintern, tar han med sig sin fru Wendy och deras son Danny.
Efter några veckor i hotellet börjar de känna av isoleringen och en ond kraft verkar finnas på Overlock.



Först och främst: Klassisk Stephen King! Hotell, alkoholiserade författare, nummer, övernaturliga ting, gamla damer, missförstådda barn…
Jag skulle inte kalla mig själv en Stephen King-fanatiker. Möjligen ett fan. Det är nämligen så att varje gång jag passerar en bok av honom på en secondhand-affär åker lillarmen ut, fattar tag om boken och styr stegen mot kassan. Varenda gång. I skrivande stund har jag ett 20-tal böcker av honom här hemma i bokhyllan, och just ”The Shining” eller ”Varsel” som den heter på svenska, pressade jag mig igenom dagarna innan Allhelgona-helgen för att helt enkelt vara on top of my game när vi vid 12-snåret på kvällen slog på regissören Stanley Kubricks filmtolkning av Stephen Kings ”The Shining”.
Precis som jag nämnde ovan är filmen gjord av regissören Stanley Kubrick, skaparen bakom kult-klassikerna ”Clockwork Orange” (1971) och ”Full Metal Jacket” (1987).
Som en av huvudkaraktärerna Jack Torrance spelade den otroligt begåvade Jack Nicholson som kammat hem hela tre Oscarstatyetter för ”One Flew Over the Cuckoo’s Nest” (1975), ”Terms of Endearment” (1983) och ”As Good as it Gets” (1997). Den mannen är som sagt fruktansvärt duktig och gör ett kanonjobb som Jack T.
Filmens stora besvikelse var för mig karaktären Wendys skådespelare Shelley Duvall, som enligt mig gjorde en totalslaktning av rollen. Hennes utseende är dessutom en kombo mellan Doris i ”Finding Nemo” (2003) och Bärgningsbilen i ”Cars” (2006), som spontant sätt känns som ett utseende som den udda regissören Tim Burton skulle falla i smaken.
Trots att Stanley Kubricks filmversion blev rosenhyllad i hela världen, var dessvärre en liten man oerhört missnöjd, nämligen författaren Stephen King själv. Han blev så jäkla missnöjd att han tillsammans med Mick Garris gjorde en egen miniserie som han kallade ”Stephen King’s The Shining” (1997). Det kan tyckas lite sinnessjukt av King att trots filmens framgångar ÄNDÅ vilja göra en miniserie av hela faderuttan, men jag måste faktiskt gå så långt att hålla med honom eftersom filmens slut inte stämde överrens med originalboken. Förutom det, så var det dessutom en hel del viktiga detaljer som Kubrick helt valde att utesluta, och istället lägga dit några egna. Inte okej!
En av de största detaljer som filmen utesluter är hotellrummet med rumsnummer 217, som i filmen byttes ut till nr 237 eftersom de var rädda att ingen fortsättningsvis skulle vilja hyra ett rum med nr 217. En annan detalj som faktiskt har blivit filmens trademark är när Jack Nicholsons karaktär säger ”Here’s Johnny!”, vilket först och främst inte är ett dugg vettigt eftersom han heter Jack, och vilket inte ens är med i boken. En sådan liten detalj kan faktiskt störa läsaren så oerhört!
Trots att jag kanske låter snäppet bitter över Kubricks version, måste jag faktiskt erkänna att det är en riktigt bra film! På IMDb ligger den dessutom på nr #48 på topp 250-listan, vilket är ett väldigt bra betyg i sig!
Av mig får den 4/5, boken är trots allt bättre


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0