Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi (1983)


Titel:
Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi (1983)
Längd: 134 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, Anthony Daniels, Ian McDiarmid
IMDB-betyg: 8.3/10

Handling:
Efter att ha räddat den nedfrysta Han Solo från Jabba the Hutt, är Rymdimperiet i full färd med att bygga upp Dödsstjärnan, medan rebellerna ännu en gång planerat att förstöra den, för gott.
Luke Skywalker slutför sin träning hos mästaren Yoda, och beger sig ut för att möta sin största fiende, Darth Vader.


Det här är slutet på den originella filmserien, där de tidigare varit ”Star Wars: Episode IV – A New Hope” (1977) och ”Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back” (1980). Det här kan man kalla är börjanslutet, men också slutet eftersom de nyare filmerna egentligen utspelar sig INNAN Luke Skywalkers tid.
Regissören till den här filmen är Richard Marquand, som nu olyckligtvis är död, men som bl.a. gjort filmen ”Jagged Edge” (1985) med Jeff Bridges i huvudrollen.
Precis som de tre föregående filmerna så har även den här blivit flerfaldigt Oscarnominerad och ligger på topp-250-listan som finns på IMDb. Det är även samma skådespelare med - vilket är tur naturligtvis - Mark Hamill, Harrison Ford och Carrie Fisher.
Eftersom jag faktiskt träffat skådespelaren Anthony Daniels som spelar C-3PO, tänkte jag snabbt berätta hur det gick till: Året var 2008. Jag och min extremt Star Wars-besatta vän bestämde oss för att åka på Star Wars: The Exhibition (som var ett museum där de hade massor av originalrekvisita från de olika filmerna). Eftersom vi stod och väntade ihärdigt i flera timmar innan öppning, kom vi naturligtvis in först av alla. När vi vandrade omkring bland de olika föremålen kom en man fram från ingenstans och frågade om det var vi som hade stått längst i kön, ”-Ja” sa vi, mannen nickade och gick iväg bakom ett skynke. Efter en liten stund kom en äldre man ut till oss, det tog ett tag att förstå vem det var, men när ”hissen gick upp” förstod vi att vi stod öga mot öga med skådespelaren Anthony Daniels (!!!!). Han är en av de två skådespelarna som är krediterade skådespelare och som spelat samma roll i ALLA sex Star Wars-filmer. Efter att vi totalt skitit ner oss själva av upprymdhet, fick vi en privat tur kring museet, jag och min vän i armkrock på var sin sida om Anthony. Aaaaaah, it was like a dream!
Så, med den upplevelsen i baggaget kan man ingenting annat än att älska Star Wars-filmerna.
Slutet på just den här filmen är dessutom helt magiskt!
Av mig får den 5/5


Kommentarer
Postat av: HANNA

godmorgon! hoppas du år en superbra dag :D

2011-10-13 @ 09:15:28
URL: http://hannalovisasol.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0