The Age of Innocence (1993)


Titel:
The Age of Innocence (1993)
Längd: 139 min
Genre: Drama
Skådespelare: Daniel Day-Lewis, Winona Ryder, Michelle Pfeiffer, Richard E.Grant, Miriam Margolyes
IMDB-betyg: 7.2/10

Handling:
Året är 1870. Staden är New York. Han är en förlovad advokat vid namn Newland. Hon heter Ellen och är hans frus frånskilda kusin. Trots att de vet att det är fel kan de inte motstå den starka attraktionen till varandra, och Newland hamnar i ett jobbigt dilemma: Ska han följa reglerna, eller sitt hjärta?


Med en Oscarsstatyett för bästa kostym i baggaget, har den här filmen kommit att ha blivigt en riktig klassiker!
Filmen är baserad på en novell av Edith Wharton, men är regisserad av ingen mindre än kult-figuren Martin Scorsese som bl.a. varit inblandad i storfilmerna ”Shutter Island” (2010), ”Taxi Driver” (1976) och ”Goodfellas” (1990).
Som huvudrollerna till karaktären Newland har vi den stiliga skådespelaren Daniel Day-Lewis, som man kan se i ”My Left Foot” (1989), ”There Will Be Blood” (2007) och ”Gangs of New York” (2002).
Winona Ryder spelar hans fästmö. Henne blev jag första gången bekant (och lite kär i) första gången då jag såg Tim Burtons ”Edward Scissorhands” (1990). Hon är dessutom med i de prestigefyllda filmerna ”Black Swan” (2010) och ”Girl, Interrupted” (1999).
Vi får dessutom inte glömma att nämna den flerfaldigt Oscarsnominerade Michelle Pfeiffer som i den här filmen tolkar rollen som Ellen. Personligen har jag jävligt svårt att inte koppla ihop henne med en av häxorna i ”Stardust” (2007), men hon är också med i ”Dangerous Liaisons” (1988) och ”Scarface” (1983).
Trots att skådespelarna gör ett oklanderligt jobb så blev den tyvärr lite trist emellanåt, men den är definitivt värd att se om man vanligtvis gillar kostymdraman.
Avslutningsvis vill jag rekommendera att man ser den här filmen med svensk text, eftersom språket är väldigt mossigt.
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0