Cube (1997)


Titel:
Cube (1997)
Längd: 90 min
Genre: Thriller/Sci-Fi
Skådespelare: Maurice Dean Wint, David Hewlett, Nicole de Boer, Nicky Guadagni, Andew Miller
IMDB-betyg: 7.5/10

Handling:
Sju främlingar sätts i ett kub-liknande ställe där de blir tvungna att överlista de olika rummens fällor.


När jag första gången fick upp ögonen för den här filmen var i första året av gymnasiet då vi skulle lära oss om primtal på matten. Vår lärare, som alltid varit lite flummig, nämnde då den här filmen eftersom de pratar om just primtal. Den här filmen tror jag också var första ”läskiga” film som jag såg själv. Brukar ha som grej att inte se skräckfilmer själv eftersom jag då känner mig oerhört patetisk av någon anledning.
Hur som helst! Det här var regissören Vincenzo Natalis första spelfilm, och han har sedan dess gjort en del ganska okända filmen. Däremot är det han som står bakom den mycket underliga och ganska grymma filmen ”Splice” (2009) där bl.a. Adrien Brody spelar huvudrollen.
Skådespelarna i filmen gör väl inte ett sådär superjobb kanske, men på något sätt går det hela ändå an! Den mest kända av dom är David Hewlett som man kan känna igen som Dr.Rodney McKay i tv-serien ”Stargate: Atlandis” (2004-2009).
Personligen tycker jag att filmens starkaste intryck kommer från musiken. Det är nämligen ett speciellt ljudstycke som återkommer gång på gång under filmens gång. Svårt att förklara, men i bokstäver antar jag att det skulle låta ungefär såhär: ”TzzzzZzzzz, TzzzzZzzz, TzzzzZzzz…”, med andra ord bara ett läte som psykar en riktigt ordentligen emellanåt!
Jag tycker att den här filmen faktiskt är riktigt bra, och väldigt annorlunda!
Den får 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0