Jägarna (1996)


Titel:
Jägarna (1996)
Längd: 113 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Rolf Lassgård, Lennart Jähkel, Jarmo Mäkinen, Tomas Norström, Thomas Hedengran, Helena Bergström
IMDB-betyg: 6.9/10

Handling:
Polisen Erik flyttar upp från Stockholm till sina hemtrakter i Norr för att utreda tjuvskuttningen som plågar det lilla samhället Älvsby. Han flyttar in med sin bror Leif och allt verkar först vara frid och fröjd. Men oskrivna lagar präglar det norrländska samhället och det visar sig att tjuvskuttningen går längre än han någonsin kunnat tro.


Inför premiären av ”Jägarna 2” blev jag bara tvungen att se om den här klassikern innan biobesöket, för att vara s.k. ”on top of my game”.
Filmen är regisserad av Kjell Sundvall, en svensk stolthet om jag får säga så själv. Han har gjort en rad olika filmer och serier, bl.a. ”Tomten är far till alla barnen” (1999), ”Bröderna Karlsson” (2010), ”Grabben i graven bredvid” (2002) och ett handfullt avsnitt av serien ”Beck” (1997-).
Det roliga är att både Jägarna och Jägarna 2 utspelar sig i Älvsbyn i Norrbottens län, vilket är precis det stället Kjell Sundvall bodde på som ung.
Huvudrollsinnehavaren är Rolf – Roffe- Lassgård. Han är en av de svenska skådespelare som jag faktiskt gillar. När jag och min kompis hade lite Roffe-maraton innan ”Jägarna 2” kom vi fram till att hans approach och allmänna utseende skulle ha haft svårt att överleva i Hollywood, för om sanningen ska fram har ju Rolf Lassgård alltid haft en väldigt kraftig benstomme som, som sagt, inte går hem i ”stjärnornas stad”. Kraftig benstomme eller inte, jag älskar honom iallfall, och man kan se honom i bl.a. den sjukt vackra filmen ”Under solen” (1998), ”Efter bröllopet” (2006) och de skitgamla ”Beck” (1994 – 1993)-filmerna där han spelar Gunvald Larsson (som personligen görs bättre av Mikael Persbrandt).
Den duktiga skådespelaren Lennart Jähkel är också med, honom kan man se i ”Så som i himmelen” (2004) men också som Sven-Erik Ivar Marklund i den populära serien ”Pistvakt” (1998-2000) och ”c/o Segemyhr” (1998-2003). För ett gammalt Pistvakt-fan som mig är det såklart skitkul att dessutom skådespelaren Tomas Norström (Olle i Pistvakt) också har en roll i filmen.
Grejen med skådisen Jarmo Mäkinen är att han alltid spelar en ond finsk-svensk. Jag minns back in the days när tv-serien ”Vita lögner” (1997-) gick på tv4, då minns jag att varje gång han kom in i bild så blev jag fullkomligt vättskrämd, man visste aldrig vad han skulle göra härnäst. Samma gäller såklart med ”Jägarna”, men han gör ett väldigt bra jobb.
En av de kvinnliga rollerna görs av den duktiga Helena Bergström, henne kan man känna igen från bl.a. ”Under solen” (1998), ”Sprängaren” (2001), ”Livet är en schlager ” (2000) och ”Änglagård” (1992-2010)-filmerna.
Jag tycker som sagt att den är filmen är riktigt, riktigt bra och spännande! Skådespelarna gör verkligen ett kanonjobb och stämningen är på topp!
Det här är en svensk klassiker som jag nästan vågar påstå är nått av det bästa vi lyckats producera fram i thiller-genren i vårt avlånga land. Bra Sverige!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0