Jägarna 2 (2011)


Titel:
Jägarna 2 (2011)
Längd: 119 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Rolf Lassgård, Peter Stormare, Eero Milonoff, Kim Tjernström, Annika Nordin, Lo Kauppi
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Stockholmspolisen Erik återvänder efter 15 år ofrivilligt tillbaka till sina hemtrakter i norr för ett till synes enkelt rutinuppdrag. Gamla sår rivs upp och det visar sig att fienden är närmare än han kunnat tro.


Det här är alltså uppföljaren till den klassiska thrillern ”Jägarna” (1996) som back in the days var en riktig hitt. Det roliga med den här biopremiären var att Överkalix fick se den 17 augusti, vi i Norrland fick se den 2 september, och övriga landen fick lägga tassarna på den 9 september. Anledningen är ganska enkel, den spelades in i större delen i Överkalix och Kalix, därför fick de ”första tjing”.
Huvudpersonen Rolf Lassgård var som vanligt skitduktig. Gillar man honom tycker jag man ska se dels ”Jägarna” (1996) och dels den väldigt vackra filmen ”Under solen” (1998).
Filmens stora skräll låg utan tvekan över vår alldeles egna Hollywood-stjärna Peter Stormare. Ända sedan jag följde den grymma serien ”Prison Break” (2005-2009) där Stormare spelade den jävliga ryssen John Abruzzi har jag varit lite småkär i honom. På tal om ryss, Peter Stormare har en tendens att nästan alltid spela ryska roller. Kanske därför han är grym på dialekter, för att han ser väldigt ”ryssig” ut, eller helt enkelt för att svenskar låter som ryssar när vi pratar?? Vi alla minns ju när Dolph Lundgren spelade den ryska Drago i ”Rocky IV” (1985). Hur som helst så såg jag Peter Stormare senast i ”Henry’s Crime” (2010), men han har dessutom varit med i ”Fargo” (1996), ”Armageddon” (1998) och ”Dancer in the Dark”.
Regissören är Kjell Sundvall, precis som i den första filmen. Han har gjort den redan nämnda ”Jägarna” (1996), ”Grabben i graven bredvid” (2002), ”Tomten är far till alla barnen” (1999) och ”Bröderna Karlsson” (2010).
Personligen tycker jag att den första filmen var bättre, dels för att den var mer spännande och dels för att man inte kunde lista ut the bad guy på en gång. I den här filmen däremot kändes det som att jag redan innan filmen hade börjat visste vem som vad ond, men det är en del av charmen.
Som sagt, bra skådisar, bra regissör, bra manus = bra film! Enkel ekvation!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0