Artificial Intelligence: AI (2001)


Titel:
Artificial Intelligence: AI (2001)
Längd: 146 min                                                        
Genre: Drama/Sci-Fi
Skådespelare: Haley Joel Osment, Frances O’Connor, Jude Law, William Hurt, Sam Robards, Jake Thomas
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
I en alternativ framtid där det är brist på både naturens resurser och mänskligt liv, har det skapats robotar helt utan känslor och åsikter som utför dagliga sysslor. Hemma hos paret Monica och Henry ligger deras son sedan en tid tillbaka livshotande sjuk. Henry jobbar på Cybertronics Manufacturing där de bygger robotar, men när de lyckats framställa en ny typ av robotpojke med egenskapen att kunna älska, placeras han hemma hos Monica och Henry i väntar på att deras egna son ska tillfriskna.



Jag är så kluven gentemot den här filmen. Ena sidan av mig tycker att den är helt fantastisk, medan andra halvan är väldigt tvekis på om den första hälften av mig har slagit i huvudet.
Sanningen är att jag jättelänge velat se den här filmen, och idag tog jag äntligen slag i saken. Anledningen till att jag väntade så fasansfullt länge var för att 2 tim och 25 min kändes en aning mustigt.
Bakom kameran står den flerfaldigt Oscarsvinnande och otroligt framgångsrika Steven Spielberg. Han har gjort så hiskeligt många filmer i sina dagar att jag inte förmår mig att hålla koll på alla, några av hans mest omtyckta är däremot ”Jaws” (1975), ”Jurassic Park” (1993) och naturligtvis den fenomenala ”Schindler’s List” (1993). Precis som vanligt har han anlitat sin favvokille John Williams till att komponera musiken, och precis som vanligt kör han stenhårt på att använda sig av spegelbilder/reflektioner i sina filmer.
Som huvudrollen och robotpojken David har vi min nya lilla favorit, nämligen Haley Joel Osment, som jag bara häromdagen såg i ”The Sixth Sense” (1999). Han är som vanligt helt adorable när han är liten med hans stora hängande ögon, men nu när han är äldre ser han lite freaky ut faktiskt. Om man vill hitta en kille som kan gråta galant på beställning, då ska man ringa honom.
Med på rollistan fanns även skådespelaren Jude Law som gjorde ett väldigt bra jobb som roboten/gigolo Joe. Det slog mig även hur otroligt passande hans utseende matchar en robots. Gillar man honom tycker jag att man ska kolla in filmen ”Sherlock Holmes” (2009) där han spelar Dr.John Watson mot Robert Downey Jr.
Jag känner att jag har svårt att förklara mina känslor till den här filmen. Den är väldigt vacker samtidigt som den är skrämmande och tragisk. Filmningen och miljöerna är mycket fascinerande och magiska att titta på. I ärlighetens namn har jag nog aldrig sett någonting liknande innan, att det dessutom känns som att de helt ”byter bana” efter halva filmen gör att man blir helt häpen. Historien om ett barns enorma kärlek och tillgivenhet till sin mor, kan helt enkelt inte bli vackrare än såhär.
Tror att det här är den typen av film som egentligen måste upplevas!
Jag ger den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0