En gång i Phuket (2011)


Titel:
En gång i Phuket (2011)
Längd: 104 min
Genre: Romantik/Komedi
Skådespelare: Peter Magnusson, Alexandra Rapaport, David Hellenius, Jenny Skavlan, Grynet Molvig, Claes Månsson, Henrik Norlén, Frida Hallgren, Hanna Alström, Yngve Dahlberg
IMDB-betyg: 5.7/10

Handling:
Karriärcoachen Sven får sig en tankeställare när hans gamla klasskompis dör efter ett försök till BASE-jumping från Kaknästornet. Han säger upp sig från sitt jobb och flyger till det varma Thailand för att försöka skriva klart en bok som han hållit på med väldigt länge. Han hamnar dock i kärlekstrassel som fångar all hans uppmärksamhet.



Ungefär kl 5 på tisdagsmorgonen på SFs Lucia Movie Night, hade vi redan hunnit beta av den romantiska komedin ”New Years Eve” (2011) och den animerade ”Puss In Boots” (2011). Trots att det tisslades och tasslades om att ”-snart börjar vargtimmen..”, vilket är den tiden på dygnet då ”legenden” säger att man ska vara som tröttast. Men trots en väldigt lång dag och en ännu längre natt, var jag ändå inte ens lite sömnig.
När ”En gång i Phucket” var slut bad personalen oss att sitta kvar på våra platser eftersom det skulle bli prisutdelningar. För att göra en relativt lång historia kort så kan jag berätta att jag och min vän vann quiz-på-frågor-om-filmer-priset (!!!!). Måste jag säga att när de ropade upp ”-…den som hade mest rätt var stolsnummer… *trumvirvel*… 109!”  höll jag på att skita ner mig av lycka? Älskar att få bekräftelse på att man ibland helt enkelt är bäst!
Till saken. Filmens huvudperson och manusförfattare är den svenska Peter Magnussons, som också vad med och petade i manuset till hans förra film ”Sommaren med Göran” (2009) och det populära Tv4- programmet ”Hey Baberiba” (2005-2006). Förutom att vara en av Sveriges sweetheart, brukar han ju också nästan alltid jobba med sin vän David Hellenius. Komikerpar AB. Han var därför också med i den här filmen.
Som regissör har vi Staffan Lindberg, som också gjorde den nyss nämnda ”Sommaren med Göran” (2009), men han har också varit med och producerat och skrivit den redan nämnda ”Hey Baberiba” (2005-2006).
En sak som var hilarious är att brorsdottern till Fredrik Skavlan, Skavlan som har det kända tv-programmet med samma namn, hade en roll i filmen. Jag pratar nu om den norska skådespelerskan/modellen Jenny Skavlan som spelade den smått galna Gitte.
En annan som också var med är den vackra Alexandra Rapaport som jag senast såg i ”Kronjuvelerna” (2011) på bio för några månader sedan.
Jag vet ärligt talat inte om det var den sena timman eller om filmen helt enkelt var rolig. Men jag måste faktiskt erkänna att jag skrattade hjärtligt åt Peter Magnussons tokigheter flera gånger. Filmen var dessutom så jävla svensk på nått vis, vilket är ”–funny becauce it’s true” men också väldigt mysigt och hemkärt att titta på. Trots att svensk film brukar ligga på min svarta lista, bekänner jag att den här filmen faktiskt inte var helt värdelös.
Jag ger den en neutral 3/5



Kommentarer
Postat av: Moa

gud vad bra att jag hittade din blogg! har verkligen letat efter någon som bloggar och recensera om filmer :) jag vill inte verka otrevlig men jag skulle kunna hjälpa dig med en design och få din blogg att se mer "attraktiv" ut, om du skulle vilja, plus hade jag själv tyckt det varit roligt att designa en "film blogg" :) som sagt vill inte förolämpa eller något, men hade varit kul :) plus så länkar jag alltid till dem jag gjort design åt och d å får du chans att få fler läsare :) kolla gärna in min blogg och kolla in andra designer jag gjort :) och lämna en kommentar om du är intresserad :) ha det!

2011-12-24 @ 23:15:09
URL: http://xtz.webblogg.se/
Postat av: expharkcux

Ux a ozihezadu haroz umetoni ufati oxod difudeqiwe mibububec xu!!

2012-10-16 @ 04:42:53
URL: http://www.figiyeg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0