Puss in Boots 3D (2011)


Titel:
Puss in Boots 3D (2011)
Längd: 90 min
Genre: Animerat/Familjefilm
Skådespelare: Antonio Banderas, Salma Hayek, Zach Galifianakis, Billy Bob Thornton, Amy Sedaris
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
Mästerkatten blev som ung uppfostrad på ett barnhem och hittade där ägget Humpty Dumpty som nästan genast blev hans bästa vän. Flera år senare slår de ihop sig med gatukatten Kitty för att stjäla Jacks magiska bönor som när man sår dem blir till en förtrollande bönstjälk som leder upp till Gåsen som värper gyllene ägg.



Runt kl 3 på natten till den 13 december började kvällens andra smygpremiär på SF’s Lucia Movie Night. Ungefär två veckor tidigare satt jag, fullt fokuserad, framför dataskärmen och tryckte ivrigt på uppdatera-knappen. En stund senare hade jag bokat biljetter på salongens bästa platser, och suckade längtande till den 12 december. Väl på plats blev jag först lite besviken på att personalen inte hade gjort sin årliga utklädnad, med när första filmen ”New Year’s Eve” (2011) var slut så hade de under tiden hunnit fixa i ordning deras häftiga utstyrslar. En hade verkligen gått all-in och klätt ut sig till Jigsaws läskiga docka i filmen ”Saw” (2004) med den otäcka lilla röda cykeln och allt, en annan körde en klassiker och klädde ut sig till Darth Vader från ”Star Wars: Episode IV – A New Hope” (1977) och en tredje valde Alex från ”A Clockwork Orange” (1971). De gick sedan omkring i sina dräkter och såg allmänt häftiga ut och delade ut kvällsmackor till alla i pausen.
Om vi vänder skutan till kvällens (nattens?) andra film, så var det ”Puss in Boots 3D”. Jag vet inte om jag har nämnt det förut, men 3D är något av det värsta jag vet, alla kategorier. Tycker helt enkelt att det är skit! Dock fungerar det faktiskt helt okej när en animerad film är i 3D, eftersom det inte stör lika mycket som om det vore en oanimerad film. Regissören är hur som helst Christ Miller, som hittills bara stått bakom rodret till ”Shrek the Third” (2007), men har på något vis ändå varit involverad i de resterande ”Shrek” (2001) och ”Shrek 2” (2004), där den här filmens huvudrollskaraktär kommer ifrån: Mästerkatten!
Puss in Boots himself, eller Mästerkatten som han också heter, får sin röst av skådespelaren Antonio Banderas. Antonio Banderas med den otroligt sexiga spanska dialekten, mmm…. Honom såg jag hur som helst senast i ”You Will Meet a Tall Dark Stranger” (2010), men han är också bioaktuell med ”The Skin I Live In” (2011) som jag redan har köpt biljetter till!
Hans motspelerska och hon som gjorde rösten till Kitty Softpaws, Salma Heyek, har jobbat med varandra ett flertal gånger tidigare. Hon blev även Oscarsnominerad för hennes prestation i filmen ”Frida” (2002). Hade inte världens mest erotiska, mest spännande och mystiska par utan tvekan varit Antonio Banderas och Salma Hayek?! Det tror jag faktiskt! Attans att hon redan är gift med en fransk affärsman!
Med på rollistan fanns också den hysteriskt roliga, dock inte i den här filmen, Zach Galifianakis som jag senast såg som Alan i komedifilmerna ”The Hangover” (2009) och ”The Hangover Part II” (2011).
Nu för tiden är alla animerade filmer så otroligt snyggt gjorda att det bara känns dumt att sitta och oj:a mig över hur duktiga animerarna är, det är helt enkelt ett krav 2011. Fakta är att de flesta i biosalongen gapskrattade flera gånger, det gjorde i alla fall de på min rad. Måste dock ändå hytte med fingret åt själva storyn eftersom den kändes väldigt random och ibland också ganska ogenomtänkt.
Men jag är verkligen en supersucker för animerade filmer OCH katter, så den här filmen kunde egentligen inte gå fel i mina öron - Miau
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0