The Thing (2011)


Titel:
The Thing (2011)            
Längd: 103 min
Genre: Sci-Fi/Thriller
Skådespelare: Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Ulrich Thomsen, Eric Christian Olsen, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Paul Braunstein, Kim Bubbs, Jorgen Langhelle, Jan Gunnar Roise, Stig Henrik Hoff
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
I det kalla Antarktis har ett gäng norska forskare hittat ett rymdskepp under isen, och alldeles intill en nerfryst okänd livsform. Några specialforskare anländer för att göra ytterligare prover. När den okända livsformen tinar, visar det sig att den kan replikera andra livsformer och ta en ny skepnad.


Jag är tjejen som verkligen uppskattar en bra Scifi-rulle. Har nog tjatat om det miljoner gånger förut, men sedan jag blev introducerad för de klassiska ”Alien” (1979-1997)-filmerna har jag varit helt frälst! Visserligen har jag alltid varit fascinerad över outer space, gjorde även ett projektarbete om det back in the days i skolan. Hursom, så kan det nästan aldrig slå fel med ett rymdmonster i mina ögon!
Filmens regissör är den holländska Matthijs van Heijningen Jr, som hittills inte hunnit med särskilt mycket eftersom det här faktiskt är hans första långfilm. Min spontana reaktion är att jag är smått missnöjd. Inte för att jag förväntar mig stordåd vid första premiären, men ändå.
Det roliga är att jag genom hela filmen skröt om att det här minsann var ”typiskt författaren Stephen King”, eftersom jag helt enkelt var dösäker på att det här var en filmatisering av en av hans miljoner böcker (tänkte då kanske på hans ”Dreamcatcher” från 2001?). Men där hade jag fel. Filmen är nämligen hämtad av redaktören för science fiction-tidskriften Astounding Science Fiction John W.Campbells kortroman”Who Goes There?”, som blev en supersuccé. Förutom från att vara en riktigt populär bok, har den även filmatiserats hela tre gånger: ”The Phantom of the Mars” (1951), ”The Thing” (1982) som regisserades av John Carpenter, och nu det här årets prequel ”The Thing” (2011).
Om vi istället kikar på rollistan ser vi att den vackra Mary Elizabeth Winstead från ”Scott Pilgrim vs. The World” (2010) är med. Killen som är med i alla sorters puckade high-school-komedier Eric Christian Olsen spelar också i en av rollerna, sedan har vi även den australienska Joel Edgerton som jag senast såg i ”Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith”(2005), men han är även årsaktuell i boxningsfilmen ”Warrior” (2011).
Filmens bästa skulle jag säga är att det är massor av härliga norskar som sprider sin glädje med deras grymma dialekter. Även fast jag inte förstår ett ord så kan man ingenting annat än att älska dem.
Eftersom jag faktiskt inte hunnit sett John Carpenters originalsuccsé från 1982 än, kan jag egentligen inte uttala mig. Däremot ligger den på plats #163 på topp-250-listan på IMDb och har fått en hel del fina recensioner, vilket jag låter tala för sig själv. Den här filmen från 2011 däremot, kände jag ingenting speciellt inför. Halvbra skådespelarprestationer, sisådär effekter och ibland också smått ologisk. Det största problemet som däremot plågar mig är att man aldrig får veta HUR utomjordingen ”sprider sig” – är det via luftvägar, via saliv, blod, touch, en blick?? En sådan detalj kan verkligen gå mig på nerverna och förstöra en hel filmupplevelse!
Jag ger den en sval 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0