Clueless (1995)


Titel:
Clueless (1995)
Längd: 97 min
Genre: Romantik/Komedi
Skådespelare: Alicia Silverstone, Brittany Murphy, Paul Rudd, Stacey Dash, Donald Faison, Breckin Meyer
IMDB-betyg: 6.7/10

Handling:
Skolans populäraste tjej tar sig an den nya tjejen som ett litet makeover-och matchmaking-projekt. Hennes liv kretsar kring shopping, pojkar och fester men blir sedan lite annorlunda då hon får upp ögonen för killen hon minst kunde ana.

Spontant kanske man kan tro att den populära tjejen i den här filmen var ”ond” som de i exempelvis ”Mean Girls” (2004), men tvärt om så var huvudrollen väldigt rar och snäll, oftast. Hur som helst så menade hon bara väl, vilket jag uppskattade mest med i den här filmen.
Det var Alicia Silverstone som spelade huvudpersonen och hon har bl.a. blivigt nominerad till en Golden Blobe. Senaste filmen jag såg med henne i var i ”Beauty Shop” (2005) då hon spelade mot Queen Latifah.
Med på rollistan var också Brittany Murphy, en av mina personliga favoriter som oturligt nog dog för några år sedan. Några av hennes mest kända filmer är nog ”Girl, Interrupted” (1999), ”Just Married” (2003) mot Ashton Kutcher och ”8 Mile” (2002).
Paul Rudd spelade i den här filmen bonusbrorsan, och självklart är han som vanligt lika charmig i allt han gör. Senaste filmen jag såg hans ansikte i var ”How Do You Know” (2010) mot bl.a. Reese Wotherspoon och Owen Wilson. Han har förutom den just nämna varit med i en rad olika komedier, det är med andra ord lite av hans nisch.
En annan kille som man förmodligen kan känna igen är Donald Faison, som utan tvekan är mest igenkännlig från tv-serien ”Scrubs” (2001-2010) där han spelar Turk.
Jag tycker att filmen var riktigt söt och jag gillade det faktum att tjejerna inte back-stabbade varandra (vilket är ett vanligt fenomen i tjejfilmer). Skulle absolut rekommendera den här till en tjejkväll!
Ger den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0