Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011)


Titel:
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011)
Längd: 136 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Johnny Depp, Penélope Cruz, Geoffrey Rush, Ian McShane, Kevin McNally, Sam Claflin, Astris Berges-Frisbey, Stephen Graham
IMDB-betyg: 6.9/10

Handling:
Jack Sparrow (Johnny Depp) blir tvingad av hans gamla flamma Angelica (Penélope Cruz) och hennes farSvartskägg (Ian McShane) att hjälpa dem hitta Ungdomens Källa.


Förväntningarna inför denna var små, men ack så fel jag hade! Den var nämligen skitbra och absolut i samma klass som ettan och tvåan.
Inför denna film på bio bestämde jag mig för att ha ett litet Pirates-maraton precis innan bion, det blev med andra ord fartyg och pirater hela dagen för min del.
De tidigare filmerna hette ”Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl” (2003), ”Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest” (2006) och ”Pirates of the Caribbean: At World’s End” (2007).
Istället för Gore Verbinski som regisserat alla de tidigare filmerna, går facklan över till den Oscarsnominerade Rob Marshall som tidigare gjort ”Nine” (2009), ”Memoirs of a Geisha” (2005) och ”Chicago” (2002).
Istället för de gamla stjärnorna Orlando Bloom och Keira Knightley, har istället Penélope Cruz tagit över. Jag måste erkänna att jag mycket hellre föredrog Keira Knightley som den kvinnliga huvudrollen, men Penélope Cruz dög mycket väl.
Förutom Ian McShane som spelade Svartskägg, fick vi även stifta bekantskap med ett alldeles nytt ansikte; Sam Claflin, som spelade den unga prästen.
I filmen förekom ett av mina favoritväsen, nämligen Sjöjungfrur, som jag tycker är extremt coola!
Ett litet tips är att vänta kvar genom eftertexterna till alla fyra filmerna, eftersom det kommer ett klipp som ofta har någonting litet att göra med i nästa film.
Den fjärde filmen kändes renare på något sett, inte lika smutsig som resterande filmer har varit.
En helt ny berättelse och ett nytt äventyr tar sin början, jag blev som sagt väldigt positivt överraskad till denna film och hoppas och tror att det är en början på en helt ny trilogi!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0