High Fidelity (2000)


Titel:
High Fidelity (2000)
Längd: 113 min
Genre: Drama/Romantik
Skådespelare: John Cusack, Iben Hjejle, Jack Black, Todd Louiso, Lisa Bonet, Catherine Zeta-Jones, Joan Cusack, Tim Robbins
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
Rob Gordon är ägaren till den smått gammeldagsa vinylskivsaffären Championship Vinyl, där de två anställda Dick och Barry jobbar.  När Robs flickvän Laura dumpar honom, får han sig en ordentlig tankeställare över sitt liv.


Är medveten om att min lilla handling-text här ovanför låter extremt sömning. Men filmen är i själva verket jättebra. Lovar!
Regissören till den här Golden Globe-nominerade filmen är den tvåfaldigt Oscarsnominerade Stephen Frears som bl.a. ligger bakom storsuccén ”Dangerous Liaisons” (1988) och ”The Queen” (2006) där Helen Mirren spelar huvudrollen.
Det är otroligt hur bra vissa roller kan passa olika människor. Som den här. John Cusack passar verkligen jävulskt bra som Rob Gordon! Helt otroligt. Visserligen är det den här typen av människor han vanligtvis spelar: okonventionell / smått deprimerad och udda. De senaste filmerna jag har sett med honom i är ”1408” (2007) och jorden-går-under-filmen ”2012” (2009), men han har också varit med i den grymma ”Being John Malkovich” (1999).
Men på rollistan finns dessutom den lite bortkomne Todd Louiso, min älskade Jack Black, John Cusacks syster Joan Cusack, Michael Douglas fru Catherine Zeta-Jones och ”The Shawshank Redemption” (1994)-stjärnan Tim Robbins.
Filmen är baserad på en novell skriven av Nick Hornby i mitten av 90-talet. Jag har själv inte läst boken, men många som har gjort det blev helt skräckslagna när det ryktades om att en film var på väg. Såhär i efterhand verkar det som att de flesta som uppskattat boken, också godkänner filmen.
En sak som är ganska ovanlig i filmer är när skådespelarna tittar in och pratar direkt mot kameran, ett drag som användes flitigt i den här rullen.
Manuset är också noggrant gjort, med rappa kommentarer och smart dialog, precis som man är van att se John Cusack.
Trots grymma skådespelare, grymt manus och grym film, är det bästa däremot musiken. Soundtracket i filmen är nämligen oerhört bra!
Av mig får filmen 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0