Omen (1976)


Titel:
Omen (1976)
Längd: 111 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Gregory Peck, Lee Remick, Billie Whitelaw, David Warner, Harvey Spehens
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
När Robert Thorns fru föder ett dött barn, beger han sig genast till ett kloster för att byta ut barnet. Efter några år på lilla Damiens födelsedag börjar hemska saker inträffa, och det visar sig att han är djävulens son.


Allhelgona-helgen spenderades framför skräckfilmer i stora lass, den här klassikern blev numero uno på fredagskvällen!
Spontant känns det som att alla, verkligen alla, känner till ”Omen”. Jag gick verkligen all in och köpte den faktiskt på dvd, men till min stora förtvivlan blev jag faktiskt besviken.
Den är förmodligen en av de mest överskattade filmer i världshistorien! Vad tycker folk är så bra med den? Fattar verkligen inte. Visst, musiken är kanon och huvudrollen Gregory Peck är en look-a-like Robert De Niro som bl.a. varit med i ”Taxi Driver” (1976), men utöver det är den faktiskt inte särskilt mycket att hänga i julgranen.
Regissören är Richard Donnor, en man som bl.a. ligger bakom de fyra ”Lethal Weapon” (1987-1998)-filmerna.
Som huvudrollen Robert Thorn spelar den redan nämnda och otroligt stiliga Gregory Peck, som bl.a. satt och jäste på en Oscar för hans roll i ”To Kill a Mockingbird” (1962) innan han dog i mitten av 2003.
Som hans vackra fru spelar Lee Remick, som inte vunnit en Oscar men som däremot blev nominerad för hennes prestation i ”Days of Wine and Roses” (1962). Hon dog däremot 1991 och blev bara 55 år gammal.
En som däremot lever är parveln som spelade den blåögda och rosenkindade djävulspojken Daminen, nämligen Harvey Stephens. Sedan hans stora debut har det stått väldigt stilla på film-fronten, däremot rycktas det om att han har några egna projekt på gång…
Under filminspelningen hände en hel del olyckor, bl.a. två flygplan som blev träffade av blixten, den stora svarta rottweilern från filmen attackerade deras tränare, regissörens hotell blev bombat och han blev dessutom påkörd av en bil. Kul inspelning!
Olyckor eller inte, den här filmen var för mig väldigt tråkig och långsam. Det kan helt enkelt vara så att jag är för ”ung” för den här typen av film, att jag sett så oerhört mycket i mina dagar att jag inte blir lika imponerad, eller att den faktiskt är lite överskattad. Det kan också vara så att den här filmen måste ges ett par tittningar för att göra den rättvist. Hur det än ligger till är det ändå en skräck-klassiker som blivit hyllad ofattbart många gånger, i alla dessa år, men tyvärr inte av mig!
Av mig får den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0