[Rec2] (2009)


Titel:
[Rec2] (2009)
Längd: 85 min
Genre: Skräck
Skådespelare: Jonathan Mellor, Òscar Zafra, Ariel Casas, Manuela Velasco ,Pop Molina, Pablo Rosso, Alejando Casaseca, Ferran Terraza,
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Ett SWAT-team har tillsammans med en läkare blivit inskickade till en virussmittad byggnad, för att undersöka en tidigare osmittad smitta.
Samtidigt har ett gäng ungdomar smygigt sig in i hopp om att filma någonting häftigt med sin nya kamera.


Den här filmen tar vid precis där den ursprungliga ”Rec” (2007) slutar. Vilket såklart är jättebra om man sett den första innan, men mindre bra om man inte gjort det.
Själv valde jag att se de här spanska genombrotten på lördagen under Allhelgona-helgen, ett smart drag från min sida…
Regissörerna är desamma från den föregående filmen, nämligen Jaume Balagueró och Paco Plaza. De två har mest hållit på med spanska filmer, förutom Jaume Balagueró som tidigare sysslat med skräckisen ”Darkness” (2002) där bl.a. Anna Paquin känd från ”The Piano” (1993) och ”The Romantics” (2010) gör en av rollerna.
Filmen hade en exorcismen-aura över sig med allt vad det innebär: präster, kors och eld – som faktiskt kom som en oväntad vändning mitt i alltihopa.  
Ungdomar som gör korkade beslut är inte min starka sida, helst inte då de dessutom är halvtaskiga skådespelare. I just den här filmen var det tre ungdomar som verkligen nöp i mina nerver emellanåt.
Förutom puckade skådespelare var filmen verkligen sevärd, däremot var allt frid och fröjd till dess att slutet började närma sig… där allt nämligen gick heeelt överstyr. Jag menar, osynliga monster som bara syns i mörkerseendet på kameran? Kom igen!
Personligen rekommenderar jag strongt att man ska kika på den första filmen innan, eftersom det annars kan bli lite småsvårt att hänga med i svängarna.
Av mig får filmen en stark 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0