Changeling (2008)


Titel:
Changeling (2008)
Längd: 141 min
Genre: Drama
Skådespelare: Angelina Jolie, Michael Gunn, John Malkovich, Jason Butler Harner, Eddie Alderson ,Colm Feore, Frank Wood, Amy Ryan
IMDB-betyg: 8.0/10

Handling:
När Christine Collins kommer hem från jobbet en dag, upptäcker hon att hennes 9-åriga son Walter är borta. Fem månader senare ringer polisen och berättar att de har hittat hennes son, men pojken som överlämnas till henne är inte Walter. Trots att ingen tror Christine, tvingas hon ändå kämpa för att få fram sanningen om vad som egentligen har hänt hennes son.


Vill först och främst säga att det här verkligen är en otroligt stark och bra film!
Det andra jag vill säga är: Gissa vem som är regissören? Gissa! Jo, Clint Eastwood! Det kom som en chock för mig med. Eller egentligen inte, men när hans namn ploppade upp i eftertexterna kände jag precis som alla andra gånger jag ser hans namn ”-Men jaså??”. Kan helt enkelt inte smälta allt bra den mannen gör! Några av hans mest populäraste verk är ”Million Dollar Baby” (2004), ”Gran Torino” (2008), ”Mystic River” (2003), ”Midnight in the Garden of Good and Evil” (1997) och ”The Bridges of Madison County” (1995). Den karln är helt klart underskattad!
Huvudrollen Christine Collins spelades av den fagra Angeline Jolie, som är gift med Brad Pitt. Henne kan man se i hennes Oscarsvinnande ”Girl, Interrupted” (1999), i ”Salt” (2010) och ”Mr. & Mrs. Smith” (2005). Alla som någon gång har sett henne, vet att hon har oerhört aggressiva drag i ansiktet; höga kindben, stora ögon, fylliga läppar och skarp käke….you name it! I just den här filmen var hon dessutom sjukt smal, vilket bidrog till hennes ”förtvivlad mor”-aura.
En annan som dessutom gjorde ett fruktansvärt bra jobb är Jason Butler Harner, som tvingades spela en galenpanna, och gjorde det dessutom skitbra!
Inte nog med att skådespelarna gjordes ett superbt jobb, filmen är dessutom baserad på en verklig händelse som har kommit att kallas ”Wineville Chicken Murders”. När jag läser på om fallet så märker jag att alla detaljer inte stämmer 100% in på filmen, däremot är ändå det viktigaste med!
Trots att filmen ibland kunde bli lite seg, spelade det ingen roll eftersom berättelsen i sig är så otroligt stark. Under filmens gång fick man gåshud ungefär varannan minut, vilket jag tycker är bevis nog på att filmen är bra!
Av mig får den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0