The Resident (2011)


Titel:
The Resident (2011)
Längd: 91 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Hilary Swank, Jeffrey Dean Morgan, Christopher Lee, Aunjanue Ellis, Lee Pace
IMDB-betyg: 5.2/10

Handling:
Läkaren Juliet Devereau har just gjort slut med sin pojkvän och hittar av en slump en helt underbar lägenhet, som dessutom är billig och har den snygga hyresvärden Max. Men när hon har flyttat in får hon svårt att sova och känner sig ofta iakttagen.


Nu i mina äldre dagar har jag kommit på att jag tycker det är fruktansvärt obehagligt i filmer då personer är någonting annat än de utger sig för att vara. Precis som i den här filmen!
Det bästa med den här filmen är helt klart rollistan! Kolla bara vilka härliga och välkända namn de lyckats få med! Aaah, älskar när man är välbekant med skådespelarna (lägg dessutom till att jag har supercrushen på Jeffrey Dean Morgan)!
Huvudrollens görs av den tvåfaldigt Oscarsvinnande Hilary Swank, som jag senaste såg i den grymma ”Million Dollar Baby” (2004), men som dessutom är med i ”Boys Don’t Cry” (1999) och ”P.S I love you” (2007).
När det kommer till snyggingar på bioduken har jag många favoriter, i min topp 20-lista däremot ligger den här filmens hyresvärd Max, Jeffrey Dean Morgan, på listan! Han har bl.a. varit med i en säsong av ”Greys Anatomy” (2005-) och ”Watchmen” (2009). Han är dessutom helt galet lik den spanska skådespelaren Javier Bardem (!) Vem är vem liksom? Nobody knows….
Med på rollistan har vi dessutom Christopher Lee från ”Burke& Hare” (2010) och som spelar Saruman i ”Lord of the Rings” (2001-2003)-filmerna, Aunjanue Ellis från ”The Help” (2011), och Lee Pace känd från tv-serien ”Pushing Daisies” (2007-2009).
Regissören till den här filmen är faktiskt finsken Antti Jokinen, och det här är hans första spelfilm. För mig är det alldeles otroligt hur han, som bara ”dykt upp från ingenstans”, lyckats flörta in sig hos de ändå respektabla stjärnorna.
Trots att filmen faktiskt inte är läskig så tycker jag ändå att den är helt klart sevärd!
Jag ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0