Hanna (2011)


Titel:
Hanna (2011)
Längd: 111 min
Genre: Action
Skådespelare: Saoirse Ronan, Cate Blanchett, Eric Bana, Tom Hollander, Jessica Barden, Olivia Williams
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
Den 16 åriga Hanna har hela sitt liv levt i den finska vildmarken tillsammans med sin far som har uppfostrat och tränat henne till att bli en lönnmördare.
Dagen kommer då hon låter sig själv fångas av Marissas underrättelsetjänst som alla dessa år har jagat fadern och mördat hennes mor.


Den unga skådespelaren Saoirse Ronan är just nu H-E-T på röda mattan och hon är sjukt omtyckt av precis alla! Inklusive av mig.
Just den här typen av film är någonting helt nytt för regissören Joe Wright, som tidigare helt snöat in sig på superdraman!  Han satsar dessutom på kvalitet framför kvantitet eftersom han tidigare ”bara” gjort fyra spelfilmer, ”The Soloist” (2009), ”Atonement” (2007) och ”Pride and Prejudice” (2005). Alla nyss nämnda titlar är verkligen sjukt bra och otroligt vackra.
Om vi vänder tillbaka våra blickar till stjärnskottet Saoirse Ronan kan vi komma fram till att hon varit med i ganska många braiga filmer, bl.a. den redan nämnda ”Atonement” (2007) där hon blev nominerad till en Oscar, ”The Lovely Bones” (2009), ”City of Ember” (2008) där man blir otroligt sugen på att springa efter man har sett den, och ”The Way Back” (2010). Dessutom är hon också snart aktuell med filmatiseringen av boken ”The Host” av Twilight-författaren Stephenie Meyer, som jag faktiskt har läst. Vad jag vet är det än så länge bara Saoirse Ronan som har blivit announced på rollistan, än så länge som sagt.
Den andra kvinnliga huvudrollen körs av Cate Blanchett. Spontant skulle jag säga att hon är mest känd som Galadriel från ”Lord of the Rings” (2001-2003)-filmerna, men dessutom David Finchers ”The Curious Case of Benjamin Button” (2008). Hon är, förutom de redan nämnda titlarna, med i jättemycket annat också naturligtvis, bl.a. vann hon en Oscars för henne roll i ”The Aviator” (2004).
Eric Bana, eller snygg-Eric som jag kan tänka mig att han kallades i hans hemby när han var ung, spelade pappan till Hanna aka Saoirse Ronan. Honom kan man se som grön och skitarg i filmen ”Hulk” (2003), som soldat i ”Black Hawk Down” (2001), i den romantiska komedin/dramat ”Lucky You” (2007) mot Drew Barrymore, och som Nero i filmatiseringen av ”Star Trek” (2009).
En av de bad-guys spelades av Tom Hollander, en man som ser fruktansvärt elak och äcklig ut. Allvarligt. Regissören Joe Wrigth verkar gilla honom ganska mycket, eftersom han är med i hela tre av hans filmer; den här, ”Pride and Prejudice” (2005) och ”The Soloist” (2009). Han är dessutom med i ”Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest” (2006) och ”Pirates of the Caribbean: At the Worlds End” (2007).
Den unga skådespelerskan Jessica Barden stör mig något så in i helvete, det finns inte ord på hur mycket jag ogillar na! Såg henne senast i ”Tamara Drewe” (2010) och ville nästan dö när jag såg henne.
Det jag tyckte var lite intressant med filmen var att den helt uteslöt det normalt ”viktiga” informationen och frågorna som man oftast begär som åskådare. ”Varför, hur när”. Istället fokuserade den helt på att vi i publiken helt enkelt skulle acceptera det faktum att en liten mördarmaskin till tjej kutade omkring med superskitigt hår och dödade folk. Det kändes nästan som en lättnad att slippa fundera så mycket på det och istället helt enkelt släppa taget och go with the flow.
Skådespelarna gör ett oklanderligt jobb och storyn är spännande och intressant. En klart godkänd film med andra ord!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0