The Game (1997)


Titel:
The Game (1997)
Längd: 129 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Michael Douglas, Debroah Kara Unger, Sean Penn, James Rebhorn
IMDB-betyg: 7.7/10

Handling:
Den rika finansmannen Nicolas Van Orton får en väldigt speciell födelsedagspresent av sin bror Conrad, ett presentkort till företaget CRS som sedan leder till ett farligt spel på liv och död.


Under filmens gång sitter man som fastklistrad, nästan som i en trans, framför tv-skärmen.”- Vad? Varför? Hur?”. När filmen stängs av känner jag mig alldeles omtumlad i hela kroppen. Vad hände just? Även fast jag såg den för ungefär en vecka sedan, blir jag fortfarande matt i huvudet när jag tänker på den. Exakt så ska riktigt bra filmer påverka!
Skaparen bakom filmen är regissören och en av mina favoriter, David Fincher. Som jag förmodligen sagt tidigare har jag en oerhörd respekt för den mannen. Några av hans mest kända filmer är ”Fight Club” (1999), ”Seven” (1995), ”Panic Room” (2002) och hans senaste ”The Social Network” (2010).
Som huvudrollen spelar ingen mindre än den otroligt duktiga Michael Douglas. Personligen har jag ett litet konstigt förhållande till honom, eftersom jag en gång i tiden hade en dröm om honom - i hans yngre dagar naturligtvis - när jag sedan vaknade hade drömmen varit så verklig att jag faktiskt trodde att det hade hänt. Har sedan den dagen haft en ”förbjuden” kärlek till den karln! Senaste filmen jag såg med honom var ”A Perfect Murder” (1998), men han är dessutom med i ”Basic Instinct” (1992).
Sean Penn spelar här Michael Douglas bror, vilket inte skulle vara helt omöjligt IRL när jag tänker efter. Honom kan man se i bl.a. ”Mystic River” (2003) och i ”Tolken” (2005) mot Nicole Kidman.
Filmens tagline lyder: ”You don’t play it, it plays you”, jag skulle inte kunna säga det bättre själv!
När filmen spelas kommer gång på gång helt oförutsebara twistrar som man inte förväntade sig. Ett klassiskt ögonblick av mind-fuck, med andra ord! Jag ger den otroligt starka rekommendationer!
Den får 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0