National Treasure (2004)


Titel:
National Treasure (2004)
Längd: 131 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Nicolas Cage, Diane Kruger, Justin Bartha, Sean Bean, Jon Voight
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Ben Gate har under hela sin uppväxt hört den mytomspunna legenden om Tempelriddarnas skatt. När han blir äldre tillägnar han sitt liv med att söka efter den tillsammans med dataexperten och bästa vännen Riley, men det finns fler som vill lägga vantarna på skatten.


Ibland är man sådär riktigt sugen på en sådan actionfilm att man inte riktigt vet vad man ska hä sig. Förutom de klassiska ”Indiana Jones” (1981-2008) filmerna kan det vara skönt att bara se någon småmysig/småtokig/småspännande i samma anda, men som möjligtvis inte är fyra filmer långa. Själv har jag nämligen någon sjuk idé att så fort det vankas film där det finns minst tre uppföljare så MÅSTE jag se resterande filmer också, vilket kan vara oerhört jobbigt om man bara är sugen på en enstaka. Följs inte denna fix idé till punkt och pricka får jag en sorts baksmälla i form av ångest. Typ.
Nog om mig. Regissören till den här filmen är Jon Turteltaub, samma man som även gjort ”National Treasure: The Book of Secrets” (2007), ”The Sorcerer’s Apprentice” (2010) som också har Nicolas Cage i huvudrollen. Han har även gjort filmen ”Phenomenon” (1996) där John Travolta spelar den superintelligenta och telekinesiska George Malley.
De tre musketörerna och rättvisans hjältar spelas i den här filmen av den redan nämnda Nicolas Cage som jag bara härom veckan såg i thrillern ”Seeking Justice” (2011), vackra Diane Kruger som man kan se i ”Unknown” (2011), och även den extremt charmiga Justin Bartha som är med i ”The Hangover” (2009) respektive ”The Hangover Part II” (2011).
Han som spelar badguy aka Sean Bean är nog mest känd nu på senare tiden som Eddard Stark i tv-serien ”Game of Thrones” (2011-) men även som ”Lord of the Rings” (2001-2003)-filmerna.
Filmen tycker jag passar perfekt när man är sugen på en äventyrsfilm i Indiana Jones/Da Vinci Koden-anda, och som inte är alltför komplicerad. Jag tycker att de har lyckas väva in en lagom mängd äventyr, humor, action och historia för att falla i alla fall mig i smaken. Skådespelarna gör alla ett godkänt jobb, och det resulterar i en harmlös och underhållande film!
Jag ger den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0