Slumdog Millionaire (2008)


Titel:
Slumdog Millionaire (2008)
Längd: 120 min
Genre: Drama
Skådespelare: Dec Patel, Freida Pinto, Saurabh Shukla, Anil Kapoor, Rajendranath Zutshi
IMDB-betyg: 8.1/10

Handling:
I det Indiska programmet ”Vem vill bli miljonär” sitter Jamal, en kille från slummen som inte har någon som helst utbildning. Under programmets gång svarar han gång på gång rätt på frågorna, och han arresteras för fusk. För att bevisa sin oskuld berättar Jamal sin livshistoria och varför han kan svaret på frågorna.




Eftersom en kompis varit i Indien några månader ville hon slå ett slag för filmer som spelas in i Indien. Så, det blev med andra ord ”Slumdog Millionaire” en helg för inte allt så längesedan. Den här var väldigt omtalad för några år sedan då den kom från ingenstans och tog hem hela åtta Oscars och la sig bekvämt på plats nr #170 på IMDbs lista.
Filmens regissör är den väldigt duktiga Danny Boyle. De senaste filmerna jag har sett av honom är joden-går-under ”Sunshine” (2007) och ”28 Days Later…” (2002), han ligger även bakom den verklighetsbaserade ”127 Hours” (2010) där James Franco har huvudrollen.
Huvudrollen i den här filmen hade däremot den extremt söta Dev Patel vars utseende säger ”jag kan inte göra en fluga förnär”. Honom kan man se i serien ”Skins” (2007-), och i den totalt värdelösa ”The Last Airbender” (2010).
Enligt min mening är filmen ett smärre genidrag. Den är baserad på boken ”Q & A” av den Indiska författaren Vikas Swarup, som jag faktiskt har liggandes i bokhyllan men som jag än så länge inte orkat tagit tag i. Filmen är uppbyggd på ett otroligt smart sett så att man absolut inte har några problem med att hänga med i storyn (trots att historien i sig är ganska ”hoppig”). Den är väldigt unik på det sättet att den är väldigt tragisk, romantisk och obehaglig på samma gång, samtidigt som man levereras den där härliga feel-good-känslan efteråt. Jag älskar verkligen skådespelarna, historien, miljön, filmningen, musiken…och ja, egentligen allt. För mig är den här filmen felfri.
Jag ger den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0