The Darjeeling Limited (2007)


Titel:
The Darjeeling Limited (2007)
Längd: 91 min
Genre: Drama/Komedi
Skådespelare: Adrien Brody, Owen Wilson, Jason Schwartzman, Amara Karan, Waris Ahluwalia, Wallace Wolodarsky
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Tre bröder återförenas för första gången sedan deras fars begravning. De åker till Indien med målet att göra en andlig resa, på tåget Darjeeling Limited.




Eftersom vi var inne på det Indiska spåret sedan vi såg ”Slumdog Millionaire” (2008), valde vi att fortsätta på samma väg med en annan film som också utspelade sig där, nämligen den extremt svåruttalade ”The Darjeeling Limited” (mittenordet rullar liksom inte på tungan).
Regissören är den 43-åriga Wes Anderson. Han har i sina dagar inte gjort speciellt många filmer, men två av dem är i alla fall ”The Fantastic Mr Fox” (2009) och ”The Life Aquatic with Steve Zissou” (2004).
Som de tre bröderna spelade Adrien Brody som jag senast såg som retard i thrillern ”The Village” (2004), Owen Wilson från den nya ”Midnight in Paris” (2011) och Jason Schwartzman som spelar huvudrollen i tvserien ”Bored to Death” (2009-). Av dem tre är det bara de två sistnämnda som varit med i Wes Andersons tidigare filmer (Owen Wilson har medverkat mer eller mindre i varenda en).
Innan filmen hade jag lite svårt att anpassa lill-hjärnan till vad jag skulle ställa in förväntningarna på. Owen Wilson och Jason Schwartzman är ju båda oftast med i komedier, medan Adrien Brody vunnit Oscar för det uberseriösa dramat om Andra Världskriget ”The Pianist” (2002). Så, skulle filmen bli en tokig skrattfest? Jag visste faktiskt inte. Som tur var lyckades de kombinera drama och komedi på ett väldigt smakfullt sätt, utan att använda sig av (som tur var) varken bajs-skämt eller nakna collage-tjejer som bidrar till att det lätt kan bli fjantigt.
Filmen var egentligen helt okej, men långt ifrån det bästa jag någonsin har sett. Jag gillar den simpla handlingen, den diskreta humorn och Adrien Brody. Kul är även att de prestigefulla skådespelarna Bill Murray och Natalie Portman ställde upp med någon typ av statist-liknande medverkan.
Jag ger filmen en stabil 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0