Colombiana (2011)


Titel:
Colombiana (2011)
Längd: 108 min
Genre: Action/Drama
Skådespelare: Zoe Saldana, Cliff Curtis, Michael Vartan, Jordi Mollá, Callum Blue
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
När Cataleya bodde i Bogota som liten fick hon se sina föräldrar mördas. Hon växer upp hos sin farbror som lär henne allt hon kan och som lejer henne som yrkesmördare.
Men hela hennes tillvaro viger hon åt att hitta den som är ansvarig för hennes föräldrars död.

 
Tjejer som skjuter med vapen och klättrar i ventilationssystemet har blivit allt mer populärt de senaste åren. On top of my mind kommer jag att tänka på tjejgänget i ”Sucker Punch” (2011), Angelina Jolie i ”Wanted” (2008) och Uma Thurman i ”Kill Bill: Vol. 1” (2003), ingen av dem skulle tänka två gånger för att skjuta ner fienden.
Regissören till just den här filmen är den före detta grafittikonstnären Olivier Megaton som hittills mest har sysslat med kortfilmer och diverse serieavsnitt. För ungefär tre år sedan gjorde han jobbet i ”Transporter 3” (2008) där actionkillen Jason Statham hade huvudrollen.
Rollen som den häftiga och extremt råa Cataleya gjordes av min womencrush Zoe Saldana, som jag senast såg i storsuccén ”Avatar” (2009), men även i manusförfattarnas andra film ”Takers” (2010). Själv tycker jag att Zoe Saldana verkligen är hur cool som helst och passar perfekt in i den här typen av roller.
Med på rollistan fanns också Michael Vartan som man kan känna igen från tv-serien ”Alias” (2001-2006), Cliff Curtis från ”Sunshine” (2007) och Callum Blue som spelade Zod i serien ”Smallville” (2001-2011).
Personligen tycker jag att den här actionrullen verkligen är hur bra som helst, trotts att den var ganska förutsägbar och handlingen ibland inte var top notch alla gånger. Det jag gillar är att den var riktigt snyggt gjort, med mycket pang pang och explosioner. När jag kikar omkring på den här filmen på det stora www, märker jag att många tycker att den är för orealistiskt tack vare att en tjej har huvudrollen. Frågar man mig kan jag hålla med till viss del, men i ärlighetens namn så är väl de flesta actionfyllda filmen ganska orealistiskt? Tänker då bl.a. på en viss Bruce Willis som inte verkar ha några problem alls med att hoppa ut från en hoppande brinnande bil och gripa tag på undersidan av en flygande helikopter och slå ner beväpnade piloter…
Filmens trailer är hur som helst A-W-E-S-O-M-E och grymt häftig - Eat
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0