Meet Joe Black (1998)


Titel:
Meet Joe Black (1998)
Längd: 178 min
Genre: Drama
Skådespelare: Anthony Hopkins, Brad Pitt, Claire Forlani, Marcia Gay Harden, Jake Weber, Jeffrey Tambor
IMDB-betyg: 6.9/10

Handling:
Den framgångsrika affärsmannen William Parrish får en sen kväll besök av Döden som förklarar för honom att hans tid är slut. Döden är däremot nyfiken på jorden och berättar för honom att han får en vecka till att leva om William visar honom runt.
Det Döden däremot inte hade räknat med var Williams vackra dotter Susan, som han genast får känslor för.


Spontant kanske filmens längd skrämmer många där ute. TRE timmar är en väldigt, väldigt långt film som otroligt nog aldrig blir långtråkig och händelselös. 
På senare tid har det varit väldigt mycket vampyr/varulv-kärlek som härjar i alla flickors önskningar och drömmar. I den här filmen däremot är det Döden som blir kär i en levande tjej, DET kallar jag en omöjlig kärlek.
Regissören är den 60-åriga mannen Martin Brest som också ligger bakom den kritikerrosade ”The Scent of a Women” (1992) där Al Pacino spelar huvudrollen, och han har även gjort den pajiga ”Beverly Hills Cop” (1984) där komikern Eddie Murphy spelar detektiven Axel Foley.
Rollen som den framgångsrika William Parrish spelades här av den otroligt trovärdiga Anthony Hopkins som i ärlighetens namn aldrig gör mig besviken. De senaste filmerna jag har sett med honom i har varit ”Fracture” (2007), ”The Rite” (2011) och ”You Will Meet a Tall, Dark, Stranger” (2010), men han är onekligen mest känd för sin tolkning av kannibalen Dr. Hannibal Lecter i ”The Silence of the Lambs” (1991).
Döden himself, eller Joe Black som han kallas i filmen, spelas av den begåvade Brad Pitt. Spontant känns det ganska klyschigt att gillar honom, men han är faktiskt en otroligt duktig skådespelare som jag bara tycker gott om. De två senaste filmerna jag har sett honom i har varit David Finchers två verk ”Seven” (1995) och ”Fight Club” (1999), båda svinigt bra!
Som favoritdotter till Anthony Hopkins spelar Claire Forlani. Varför är hon så snygg?? Henne kan man se i både ”Antitrust” (2001) och i den nya tv-serien ”Camelot” (2011-) där hon spelar Drottning Igraine.
Precis som jag nämnde i början är kärleken mellan Döden Joe Black och Susan omöjlig, men även relationen mellan Anthony Hopkins karaktär och Döden som under filmens gång blir allt mer en vänskapsrelation, gör att filmen i vissa delar blir oerhört känslosam.
Jag älskar också det faktum att vi i publiken helt enkelt måste acceptera deras öden och hela Döden-grejer, utan att vi egentligen inte får särskilt mycket information om hur allt ligger till. 
Trots att filmen är så satans lång, så blir den ändå inte tråkig, och jag rekommenderar alla som är sugen på ett ganska ovanlig drama att se den!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0