Straw Dogs (2011)


Titel:
Straw Dogs (2011)
Längd: 110 min
Genre: Thriller
Skådespelare: James Marsden, Kate Bosworth, Alexander Skarskård, Rhys Coiro, James Woods, Dominic Purcell
IMDB-betyg: 5.7/10

Handling:
L.A-paret David och Amy flyttar tillbaka till Amys hemstad i Södern. Väl på plats får de problem med byns trubbelgäng som vägrar lämna dem ifred.                                                 


Förutom från Mysteryman från filmen ”Lost Highway” (1997) (skiter ner mig av bara tanken på honom) och förvridna ansikten, kommer våldtäckt på min hatar-lista. Bara tanken att själv bli utsatt gör att jag bara vill kutta mina armar. Med undantag av Oprah-avsnitten på tv3, så kommer man inte särskilt mycket i kontakt med just våldtäckt-scenariot  - förutom när det vankas film.
Regissören, producenten och manusförfattaren är i det här fallet en och samma man, Rob Lurie. Han har i sina dagar varit involverad i en hel del olika filmprojekt bl.a. ”Nothing But the Truth” (2008) och ”The Contender” (2000). Just den här filmen är ursprungligen baserad på romanen ”The Siege of Trencger´s Farm” av Gordon Williams, men blev under 1971 först filmatiserad av Sam Peckinpahs som fick med den då unga Dustin Hoffman. Nu 40 år senare kände produktionsbolaget alltså att det var dags för en remake.
Skådespelaren James Marsden nöp i den här filmen Dustin Hoffmans karaktär David Sumner, och gjorde den väl halvbra. Eftersom att jag var ett ”X-Men”-fan när jag var yngre, har jag så himla svårt att inte oavkortat koppla ihop honom med hans karaktär Scott/Cyclops (som kanske har en av världshistoriens sugigaste superkraft?!).
Rollen som hans skådespelarfru gjordes av den två-olika-ögonfärgiga Kate Bosworth som man kan kika på i filmerna ”Blue Crush” (2002), ”Win a Date with Tad Hamilton” (2004) och den lite nyare pokerfilmen ”21” (2008).
Som gängmedlemmen/assholet Charlie spelade vår svenska megakändis Alexander Skarskård som jag senast såg i en liten roll i Lars Von TriersMelancholia” (2011), men spontant skulle jag säga att de flesta av hans fans avgudar honom som vampyren Eric i serien ”True Blood” (2008-).
Med på rollistan fanns också Dominic Purcell från ”Prison Break” (2005-2009), en föråldrad och plufsig James Woods från bl.a. ”Against all odds” (1984), och även Rhys Coiro som är känd som pundaren Billy Walsh i tv-serien ”Entourage” (2004-)
Inte för att vara sån! Men i vanlig ordning när man gör en filmatisering av en bok så blir det nästan alltid ett gäng lösa trådar och underliga karaktärer som man inte alls förstår sig på. Precis där kände jag att den här filmen också hamnade – i bokträsket. Hatar att vara en hater, men i ärlighetens namn så gav den här filmen mig absolut ingenting. Ingenting. Ger den en 2/5 tack vare igenkänningsfaktorn på skådespelarna.
Den får av mig 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0