The Book of Eli (2010)


Titel:
The Book of Eli (2010)
Längd: 118 min
Genre: Action/Drama/Äventyr
Skådespelare: Denzel Washington, Mila Kunis, Gary Oldman, Jennifer Beals, Ray Stevenson,
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
I en framtid där jorden och människorna är på väg att förstöra sig själv, måste Eli färdas genom Amerika med en helig bok som gömmer svaret till jordens räddning. Det blir en lång och svår färd där det är många som vill få tag på boken och utnyttja den till egen vinning.

Gary Oldman är en man som alltid ska förvirra mig! Han ser nämligen alltid olika ut i alla roller han gör, därför har jag inte riktigt koll på hur han egentligen ser ut. I just den här filmen kände jag enbart igen honom på hans röst, utan den hade jag förmodligen gått ovetande igenom hela filmen.
De senaste filmerna jag såg honom i är ”Batman Begins” (2005), ”The Dark Knight” (2008) och ”Red Riding Hood” (2011).
Men det var däremot den tvåfaldigt Oscarsvinnande Denzel Washington som hade huvudrollen, kan också erkänna att jag först inte höll på att känna igen honom heller, pinsamt.
Den kvinnliga huvudrollen hölls av Mila Kunis, som jag senast har sett i den fruktansvärt grymma filmen ”Black Swan” (2010). Eftersom hon är mest känd från komediserierna ”That 70s Show” (1998-) och ”Family Guy” (1999-) kan jag ibland ha lite problem med henne, just tack vare att jag omedvetet kopplar ihop henne med oseriösa roller.
Filmen är gjord av Albert Hughes och Allen Hughes aka Bröderna Hughes, som tidigare jobbat i en rad olika filmer tillsammans.
Jag tycker faktiskt att ”The Book of Eli” är jättebra, älskar storyn, skådespelarna och filmningen. Jag vet inte om det var jag som hade fått tag på en taskig version, men hela filmen hade en speciell färgnyans som lutade åt det gröna hållet, vilket jag personligen tycker är häftigt.
Filmer med twistar är ofta bra och genomtänkta, just den här hade jag för en gångs skull inte räknat ut innan, vilket är ett stort plus! Tycker som sagt att den här filmen var väldigt bra och jag skulle inte ha något emot att se den igen.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0