Creep (2004)


Titel:
Creep (2004)
Längd: 85 min
Genre: Skräck
Skådespelare: Franka Potente, Craig Fackrell, Kelly Scott, Vas Blackwood, Sean Harris
IMDB-betyg: 5.5/10

Handling:
När Kate missar det sista tåget hem en lördagskväll, blir hon av misstag inlåst i tunnelbanestationen utan teckning på telefonen. Det hon däremot inte vet är att hon inte är ensam där nere…


Under Allhelgona-helgen blev det naturligtvis skräckfilm för hela slanten!
Just den här filmen såg jag för första gången för flera år sedan, och fastnade direkt. Har sedan dess räknat med den här till en av mina favoriter, kanske främst för att jag fullkomligt älskar ”ungdomar i skogen”-filmer. Just uttrycket ”ungdomar i skogen” är ett eget påhittat uttryck som ursprungligen kom efter att jag såg skräckisen ”Wrong Turn” (2003), och den räknar in alla filmer som involverar: skräck, blod, monster, alkohol och korkade beslut. Aaaah, underbara underbara blandning!
Regissören till just den här filmen är Christopher Smith. Samma man som dessutom gjort min senast sedda film ”Triangle” (2009) och ”Black Death” (2010), han är också snart aktuell med tv-serien ”Labyrinth” där bl.a. Tom Felton från ”Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2” (2011) kommer att medverka i.
Den kvinnliga huvudrollen Kate spelas av den tyska Franka Potente som bl.a. har medverkat i ”The Bourne Identity” (2002) och ”The Bourne Supremacy” (2004).
En annan faktor till att jag också älskar den här filmen är för att fejk-blodet för en gång skull ser otroligt verkligt ut (!), och att den äckliga människan som bor i kloakerna faktiskt är en väldigt intressant krabat. Hur hamnade han där liksom?
När skräckfilmer är såhär enkla och okomplicerade, är hemligheten att helt enkelt ta det för vad det är och då kan man inget annat än att gilla den!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0