Spirit: Stallion of the Cimarron (2002)


Titel:
Spirit: Stallion of the Cimarron (2002)
Längd: 83 min
Genre: Animerat/Familj
Skådespelare (röster): Matt Damon, James Cromwell, Daniel Studi, Chopper Bernet
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Långt ute på savannen lever vildhingsten Spirit tillsammans med hans flock. Ribban sätts när han plötsligt blir tillfångatagen av människor som har planer på att tygla honom.




När det kommer till Dreamsworks är det oftast djur som står i centrum. De har gjort animerade filmer om allt från träsktroll i ”Shrek” (2001), katter i ”Puss in Boots” (2011) och överviktiga pandor i ”Kung fu Panda” (2008), med en sak gemensamt – alla djuren pratar. Den här filmen däremot tog en helt annan vändning och körde istället på en mer realistisk ton där inget av djuren pratar med varandra med ord. De använder sig istället av känslor, uttryck och gnäggande läten.
Berättarrösten/tänkerösten gjordes av den framgångsrika Matt Damon som jag såg för ett tag sedan i den braiga ”Good Will Hunting” (1997) där han själv också stod som manusförfattare.
Regissörerna Kelly Asbury och Lorna Cook har tidigare inte stått bakom spakarna till särskilt mycket, men däremot har de varit väl involverad i massor av olika projekt där de sysslat inom ”art department”.
Soundtracks-mässigt har vi här ett litet guldkorn. För trots att de inte pratar som vi är vana, har de ändå använt sig av ett otroligt kraftfullt soundtrack som (tillsammans med ansiktsuttryck) verkligen FÖRKLARAR känslorna till de olika karaktärerna. Helt magiskt! Det mesta av musiken är skrivet av den fantastiska Hans Zimmer (även gjort musiken till ”Lejonkungen” (1994)), tillsammans med sångaren Bryan Adams.
Barnet inom mig fullkomligt älskar allt som är animerat, så på den fronten blir jag tillfreds. Däremot kan jag ändå tycka att filmen är något långsam och en aningen tråkig. Men trots det är allt värt tack vare det grymma soundtracket och det genialiska tänket!
Jag ger filmen 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0