Knocked Up (2007)


Titel:
Knocked Up (2007)
Längd: 129 min
Genre: Komedi/Romantik
Skådespelare: Seth Rogen, Katherine Heigle, Leslie Mann, Paul Rudd, Jonah Hill, Jason Segel, Jay Buruchel, Martin Starr
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
När karriärkvinnan Alison går ut för att fira sin befordran träffar hon den arbetslösa Ben. De får i sig lite för många drinkar, och när de vaknar nästa morgon delar de säng. Alison tycker att Ben är en tönt och bestämmer sig för att inte höra av sig till honom igen, men några veckor senare får hon sig en överraskning när hennes mens är sen.




Vad händer efter man har haft oskyddat sex? Har man inte turen på sin sida kommer kanske storken flygandes efter 9 månader med ett litet knyte i näbben. Hamnar man i den situationen är förhoppningsvis partnern någon man älskar, men i vissa fall är allt bara ett stort no-no och hela gravid-grejen kommer som ett oönskat brev på posten.
I regissören och manusförfattaren Judd Patows film, ”Knocked Up”, är det exakt det som händer. Han ligger även bakom storsuccén ”The 40 Year Old Virgin” (2005), ”Funny People” (2009) och han kommer även vara årsaktuell med komedin ”This Is 40” (2012) som har kopplingar till den här filmen. Det typiska för Judd Patows är att han gärna använder sig av några favoritskådespelare, bl.a. frun Leslie Mann, döttrarna Iris och Maude Apatow, Paul Rudd och Seth Rogen, som i princip varit med i alla hans filmer.
Med i den här filmen är som sagt Seth Rogen som just nu är aktuell i dramedin ”50/50” (2011), och den otroligt snygga Katherine Heigl som jag senast såg på bio i ”New Year’s Eve” (2011) och som looks amazing.
Med på rollistan finns även Jason Segel, Jonah Hill och Jay Baruchel, som roligt nog fått behålla sina egna namn.
En sak som jag verkligen tycker är genialiskt med den här filmen är att karaktärerna är så pass olika, vi har tillexempel en arbetslös, succékvinnan, familjeförhållande, kompisgänget, som var och en har olika kvaliteter som gör att man enkelt kan känna igen sig själv i några av personligheterna.
Trots att filmen var ganska lång och ibland kunde bli lite seg i vissa scener, tycker jag ändå att karaktärerna och humorn väger upp den lilla faktorn. Att jag dessutom älskar skådespelarna, gör att jag bara uppskattar den mer. För mig, är den här filmen en av de absolut bästa komedierna med en rejäl dos feel-good-känsla.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0