Kung Fu Panda (2008)


Titel:
Kung Fu Panda (2008)
Längd: 90 min
Genre: Animerat/Äventyr/Familjefilm
Skådespelare: Jack Black, Dustin Hoffman, Angelina Jolie, Ian McShane, Seth Rogen, Lucy Liu, Jackie Chan, Dan Fogler, David Cross
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
Pandan Po bor och jobbar tillsammans i en nudelrestaurang med sin far. Hela sitt liv har han drömt om att få lära sig kampsporten Kung Fu och att få slåss sida vid sida med hans stora hjältar: Furious Five! Men när den fängslande Tai Lung slitit sig loss från sina bojor och kräver hämnd på den lilla dalen, tvingas Po lära sig Kund Fus alla hemligheter.


Min stora fråga är hur de kom på den här filmen. Vem i konferensrummet på DreamWorks höjde ett finger och sa ”-Grabbar! Jag har en idé. Tänk er en överviktig panda som helst av allt vill lära sig Kung Fu och slåss tillsammans med en tiger, en apa, en gräshoppa, en orm och en trana. De bor dessutom i en by där invånarna enbart består av grisar och gäss”. Det låter så jäkla random att jag inte vet vart jag ska hä mig.
Hur som helst, regissörerna bakom filmen är Mark Osborne och John Stevenson, som båda gjorde sin debut inom spelfilm genom ”Kung Fu Panda” och blev dessutom nominerad till en Oscar.
Den smått tjocka pandan Po fick sin röst av den smått tjocka Jack Black, som jag i ärlighetens namn har en liten crush på. Senast sedda film med honom i har varit ”High Fidelity” (2000), men han gör sig absolut bäst i den extremt underhållande ”Tenacious D – The Pick of Destiny” (2006) där han spelar mot sin polare Kyle Gass.
Med på rollistan fanns också den flerfaldigt Oscarsvinnande Dustin Hoffman som jag senast såg i den fantastiska ”Perfume: The Story of a Murderer” (2006), komikern Seth Rogen från bl.a. årets ”The Green Hornet” (2011), den snygga Angelina Jolie från det verklighetsbaserade dramat ”Changeling” (2008), den ”onda” Ian McShane som spelade Svartskägg i den nyaste ”Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides” (2011). Med på listan över rösterna fanns även Lucy Liu från bl.a. ”Watching the Detectives” (2007) och den klassiska Jackie Chan.
Enligt IMDb så tog det hela fyra år att göra filmen, det står ingenstans vad de faktiskt sysslade med i alla dess år, men en gissning säger mig att de nog spenderade många timmar på att jobba med den extremt snygga animeringen som är otroligt genomarbetat.
När det kommer till animerade filmer har lill-hjärtat nästan alltid nära till gråt. Vet inte vad det är med mig och tecknade filmer alltså, förmodligen beror det på att de oftast har så tydliga sensmoraler som jag brukar ta åt mig av. I just den här filmen däremot kände jag inte särskilt mycket på grin-fronten, även fast slutklämmen stod skrivet i pannan på dem: ”Tro på dig själv!”, en mening som jag förmodligen skulle gått igång på riktigt ordentligt annars.
Filmen är ändå extremt mysig och peppande, med väldigt underhållande karaktärer – precis som en DreamWorksfilm ska vara.
Av mig får den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0