Signs (2002)


Titel:
Signs (2002)
Längd: 106 min
Genre: Thriller/Sci-Fi/Drama
Skådespelare: Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Abigail Breslin, Rory Culkin, Cherry Jones, M. Night Shyamalan
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
På en liten gård i Pennsylvania bor pastor Graham med hans två barn och sin bror. En morgon när de vaknar upptäcker de konstiga cirklar i deras sädesfält som bildar ett mystiskt mönster. På bara några dagar har samma mönster dykt upp överallt i världen. Är det en varning för vad som komma skall, eller är det ett hot mot mänskligheten?



Efter gårdagens besvikelse över ”The Village” (2004) så slog det mig att jag kanske har överskattat många fler filmer som jag älskade som ung, som jag inte vet om. Var ju ett sådant M. Night Shyamalan-fan när jag var yngre, allt han gjorde var väl jättebra? Efter att fått gårdagen motbevisad, bestämde jag mig för att ge en annan gammal favorit en chans: ”Signs”.
Regissören är, precis som igår, M. Night Shyamalan, och precis som vanligt dyker han upp när man minst anar det som någon liten karaktär i hans filmer.
Skådespelaren Mel Gibson spelar i det här fallet huvudrollen. Ända sedan jag var liten har jag alltid tyckt att han verkar så mysig, men bara för det så är han säkert ett klassiskt ass-hole privat. Han är en av de där få människor som både är otroligt duktiga bakom och framför kameran. Det kanske starkaste exemplet på det är hans film ”Braveheart” (1995) som knep hela fem Oscars, var av han själv vann två av dem. Där spelar han som sagt huvudrollen och är regissören. En annan film som han också har gjort, lite otippat kanske, är den otroliga ”The Passion of the Christ” (2004) som handlar om Jesus sista timmar. Lite kompiskt är också att han i ”Signs” spelar en f.d. präst. Förra året (2011) såg jag honom i det lite udda dramat ”The Beaver” (2011).
En annan som också var med i den här filmen, är en av mina favorit skådespelare Joaquin Phoenix. Första gången jag såg den här filmen, var även första gången jag ”upptäckte” (läs: blev kär) i honom. Sedan dess har jag alltså alltid gillat honom, även när han gjorde den väldigt konstiga dokumentären ”Im Still Here” (2010). Förutom den, är han även med i den grymma ”Walk the Line” (2005), ”Gladiator” (2000) och även den redan nämnda ”The Village” (2004).
Med på listan över skådespelare har vi också Rory Culkin, och väääärldens sötaste unge någonsin Abigail Breslin, som bara var 6 år när hon spelade in den här filmen. Senast såg jag henne däremot på bio i den nya ”New Year’s Eve” (2011).
Filmens historia cirkulerar kring två bröder och ena broderns barn, vilket jag tycker är ganska uppfriskande att slippa ”kärlekshistorien” som de flesta filmer oftast använder sig av. En annan sak som jag också tänkte på är det faktum att man kommer ifrån amerikanernas favoritgrej – armén med stora skjutvapen. När det vaknas utomjordingar på film kan man till 99% säkerhet också förvänta sig vapen, vilket nästan var lite skönt att helt slippa den här gången.
Trots att inte handlingen är sådär superlogisk alla gånger, tycker jag ändå att det är en riktigt bra och bitvis spännande film! En liten touch av övernaturligt/religion, skapar även många viktiga diskussionsämnen.
Jag ger den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0