Insidious (2010)


Titel:
Insidious (2010)
Längd: 103 min
Genre: Skräck
Skådespelare: Patrick Wilson, Rose Byrne, Lin Shaye, Barbara Hershey, Leigh Whannell, Ty Simpkins, Andrew Astor, Angus Sampson
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
Efter att en familj flyttar in i ett nytt hus hamnar en av deras söner i koma och de börjar se konstiga saker i huset. När de flyttar ännu en gång fortsätter hemska saker att hända och de blir tvungna att kalla på ett medium.

Skräck är verkligen en av mina favoritgenrer. När jag var liten blev jag otroligt rädd och kunde inte sova på flera veckor, men nu när jag är äldre tycker jag att det är skitkul när pulsen går upp och man tvingas se på blod, spöken och massmördare.
”Saw” (2004-2010) är några av mina absoluta favoritfilmer i skräckgenren, eller i alla fall de tre första. Skaparna bakom ”Insidiouse” är faktiskt grabbarna grus som ligger bakom en rad härlig skräck och thrillerfilmer där bl.a. ”Saw” (2004), ”Saw II” (2005), ”Saw III” (2006), ”Dead Silence” (2007) och ”Death Sentence” (2007) är inräknade.
Egentligen är det nog den unga James Wan som drar det största strået till stacken, med hans kompanjon/sidekick Leight Whannel, där den sistnämna har en tendens att spela en roll i sina filmer.
Det är också värt att nämna att Oren Peli, skaparen bakom succéfilmerna ”Paranormal Activity” (2007) och ”Paranormal Activity 2” (2010), står som producent för filmen.
Förutom att framsidan är kind of missledande, typ, tycker jag faktiskt att den här filmen var riktigt spännande och bitvis jäkligt obehaglig. Skräckkungarna, James Wan och Leight Whannel, vet exakt vilka knappar de ska trycka på för att göra det så läskigt som möjligt. De kör all-in med pop-up effekterna, triggande musik och klyschiga rökscener.
Jag älskar att det har tänkt på oss gamla fans, som de har hyllat med att medvetet sätta in en ritad SAW-dockan i bakgrunden av en scen. Kul!
I huvudrollen har vi mitt gamla hatobjekt (som jag nu börjar gilla) Patrick Wilson; ”The Switch” (2010), ”The A-Team” (2010), ”Tha Phantom of the Opera” (2004), ”Watchmen” (2009) och ”Hard Candy” (2005). Vi har även den tvåfaldigt Golden Blobes-nominerade Rose Byrne som jag nyligen sett i ”Sunshine” (2007) mot Cillian Murphy. Vi har även Barbara Hershey som jag senast såg i den Oscarsvinnande ”Black Swan” (2010).
Även fast det ibland kunde bli lite töntigt, är det här ändå en film som jag absolut vill rekommendera!
Ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0