Panic Room (2002)


Titel:
Panic Room (2002)
Längd: 112 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Jodie Foster, Kristen Stewart, Forest Whitaker, Jared Leto, Dwight Yoakam
IMDB-betyg: 6.9/10

Handling:
Meg och hennes dotter Sarah flyttar in i en enorm lägenhet i stan som en gång i tiden varit en rik gammal gubbes bostad. Mitt i natten kommer det däremot inbrottstjuvar, och familjen tvingas låsa in sig i lägenhetens skyddsrum.


Jag älskar filmer som utspelar sig i små utrymmen/på samma plats. Några spontana exempel är ”Buried” (2010) och ”127 Hours” (2010). Jag kan ju givetvis inte jämföra den trånga kistan i ”Buried” med den stora lägenheten på tre våningar, men känslan att vara instängt påminner ändå på något vis med varandra.
Filmen är skapad av David Fincher, en man som enligt mig är en av världens bästa regissörer. Alla kategorier. Varför? Utan att överdriva kan jag med all säkerhet säga att alla spelfilmer han någonsin har gjort är jättebra. Inofficiellt (står inte nedskrivet här på bloggen) har jag sett hans filmer tusen gånger om. Några som de flesta borde känna igen är ”Fight Club” (1999), ”Seven” (1995) och hans senaste ”The Social Network” (2010). Karln sattsar verkligen på kvalitet framför kvantitet, eftersom han ”bara” gjort åtta filmer.
Filmens stora dragplåster är utan tvekan den alltid lika duktiga, tvåfaldigt Oscarsvinnande, Jodie Foster. Henne kan man se i bl.a. ”The Silence of the Lambs” (1991), ”The Little Girl Who Lives Down the Lane” (1976), ”Taxi Driver” (1976) och ”Inside Man” (2006).
Vill bara ta upp en grej som jag tänkt på de senaste dagarna. Personligen brukar jag inte vara något stort fan av barnskådespelare, men när de blir äldre har de ibland utvecklats och blivit ännu sämre. Jag ska ge ett exempel: Skådespelerskan Anna Paquin vann en Oscars för hennes roll i ”The Piano” (1993) då hon bara var 11 år, trots hennes unga ålder var hon med andra ord en lysande skådespelare. Däremot nu, nu då hon vuxit upp och blivit 29 år är hon för medveten om att hon spelar en roll (vilket hon förmodligen inte hade särskilt koll på när hon var yngre). Jag kan inte riktigt bestämma mig för om hon överspelar, eller helt enkelt tänker ”när jag var liten gick jag bara med the flow, därför gör jag det nu också”. Det blir i sin tur ganska dåligt! Om man brukar kolla på Anna Paquins nya genombrott ”True Blood” (2008-) vet man på ett ungefär hur hon brukar spela, jämför senare hennes roll Sookie Stackhouse med vilken vanlig intervju som helst med Anna Paquin på YouTube så får du se. There you go! Det är i princip samma människa!
Efter den anekdoten vill jag styra skeppet mot skådespelerskan Kristen Stewart som spelar tonåringen i den här filmen. Jag har samma problem med henne som med Anna Paquin när det kommer till skådespelartalanger. Jämför bara vilken filmroll som helst med en intervju så märker man att Kristen Stewart (och Anna Paquin, naturligtvis) i princip spelar sig själva. Hela grejen med skådespelare är ju att de ska experimentera med rollen och göra den unik. Där, nu fick jag det sagt också!
Nu vänder jag tillbaka skeppet mot de andra skådespelarna. Med på listan fanns ju också den Oscarsvinnande Forest Whitaker. Ni vet han med det hängande ögat och utstående öronen? Honom kan man se i filmerna ”Platoon” (1986),”The Last King of Scotland” (2006), ”The Experiment” (2010) eller mot Jude Law i ”Repo Men” (2010).
Måste också nämna att skådespelaren Dwight Yoakam också är med. Vet man inte hur han ser ut borde man genast köra en klippa-klistra på google. Hans utseende har nämligen en jag-bor-på-ett-mentalsjukhus-aura över sig, som gör att han oftast ser helt crazy ut.
För att återgå till själva filmen tycker jag faktiskt att den var riktigt bra och bitvis jäkligt spännande! För en gångs skull var det dessutom tjuvarna som gjorde korkade beslut, det jobbet brukar ju vanligtvis filmens ”tjejer” ha. Fast visserligen skulle det vara oerhört märkligt om Jodie Foster skulle ställa upp i en korkad roll.
Som sagt, starka rekommendationer om man är sugen på en bra thriller!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0