Your Highness (2011)


Titel:
Your Highness (2011)
Längd: 102 min
Genre: Komedi/Äventyr
Skådespelare: Danny McBride, James Franco, Zooey Deschanel, Natalie Portman, Justin Theroux, Toby Jones, Damian Lewis
IMDB-betyg: 5.6/10

Handling:
Den lata Thadeous är kungafamiljens svarta får. Hans äldre bror Fabious är den i familjen som gett sig ut på spännande äventyr och modigt slåtts mot onda krafter, och i samma veva vunnits fars och deras folks hjärta. När Fabious möter den vackra Belladonna tänker han genast gifta sig med henne, men plötsligt blir hon kidnabbad av den onda trollkarlen Leezar som tänker offra henne åt ondskans mörka krafter. Kungen begär då att Thadeous ska hjälpa sin bror Fabious att hitta hans blivande fru innan det är försent, eller bli bannlyst från kungariket… 


Jag säger som jag alltid brukar säga: komedier behöver nödvändigtvis inte vara djupare än ett glas vatten. Ibland är man inte särskilt törstig.
Regissören är David Gorden Green som trots sin relativt unga ålder redan lyckats kasta ihop åtta långfilmer. Förut sysslade han mest med romantiska draman ”Snow Angels” (2007) och ”All the Real Girl” (2003), medan han nu alltmer efter att han gjorde ”Pineapple Express” (2003) börjar vända sig åt komedi-hållet.
Som huvudrollen Thadeous och regissörens gamla skolkompis har vi Danny McBride på listan. Jag nämnde förut när jag såg ”Groundhog Day” (1993) att jag fick en känsla av att Bill Murray är dryg, precis samma känsla får jag också då jag ser Danny McBride. Inte bara det faktum att han nästan alltid spelar dryga karaktärer, han har även ett drygt utseende också – som passar perfekt till den här typen av roller.
Som Thadeous snygga, omtyckta och modiga bror har vi James Franco som jag senast såg i ”127 Hours” (2010) och ”Rise of the Planet of the Apes” (2011). Förutom att han är dödligt läcker, tycker jag att han är en duktig skådespelare också. Jag gillar att han försöker sig på olika genrer och karaktärer, allt från huvudroller till pyttesmå bi-roller.
Som den coola krigarprinsessan Isabel spelar den duktiga Natalie Portman, som även hon har beblandat sig med en rad olika sorters filmer och karaktärer i sina dagar. Bara det senaste året har jag sett en hel del filmen med henne i, bl.a. ”Hesher” (2010), Oscarsvinnande ”Black Swan” (2010) och ”No Strings Attached” (2011).
Det som egentligen gick fel i den här filmen var manuset/storyn, då det mestadels kändes krystat och ogenomtänkt med en massa sjuk humor. Det som egentligen räddade filmen var de få skämt som man faktiskt skrattade åt, OCH de otroligt duktiga skådespelarna. Hade de schasat ihop en massa okända skådespelar, skulle det i ärlighetens namn förmodligen inte hålla överhuvudtaget. Men tack vare ett gäng respektabla och bekanta ansikten, fungerade filmen gott och väl som ett bra tidfördriv!
Jag ger den en stark 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0