Disco Pigs (2001)


Titel:
Disco Pigs (2001)
Längd: 93 min
Genre: Drama
Skådespelare: Cillian Murphy, Elaine Cassidy, Brian F. O´Byrne, Darren Healy
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Pig och Runt föddes samtidigt på samma sjukhus och har sedan dess haft ett speciellt band till varandra.


Min spontana reaktion är: udda! Fruktansvärt udda film.
Jag såg den självklart för att Cillian Murphy var en av huvudrollerna. Han är verkligen hur duktig som helst på att spela de där lite speciella och halvt vansinniga rollerna! De senaste filmerna jag såg honom i var ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008) och ”Watching the Detectives” (2007).
Som jag nämnt tidigare och som förmodligen märks, så är jag inne i en Cillian Murphy-fas, som jag hoppas snart går över.
Kan också erkänna att en av anledningarna att jag slog på filmen var att Cillian Murphy faktiskt har skrivigt en låt som han själv sjunger i slutet av filmen, ”So New”, som är jäkligt bra och ligger som en ny favorit i min Ipod.
Den andra huvudrollsinnehavaren, Elaine Cassidy, blev jag också imponerad av. Hon har varit med i några relativt okända filmer och serier, bl.a. 13 avsnitt av ”Harper’s Island” (2009-).
Brian F. O’Byrne hade här en väldigt liten roll, men honom såg jag senaste mot Nicolas Cage i ”Season of the Witch” (2011), han spelar även en ledande roll i ”FlashForward” (2009-2010).
Det är hur som helst Kirsten Sheridan som har gjort filmen, jag tycker det är härligt att få se ett kvinnligt namn för en gångs skull, och som dessutom blev nominerad till en Oscar för ”In America” (2003).
Jag tycker faktiskt att ”Disco Pigs” var jäkligt bra, men som sagt udda! Kan inte riktigt sätta fingret på vad meningen med filmen var, kanske ville den visa äkta kärlek eller helt enkelt när besattheten blir för stark.
Det är precis som i det gamla talesättet: ”Kärleken är som en fjäril; håller du för löst flyger den iväg, och håller du för hårt kvävs den”, vilket demonstrerades ypperligt i filmen då Pig aka Cillian Murphy blev så besatt av kärleken till Runt att han tillslut inte visste vad han skulle göra eftersom hon var hela hans liv.
Ger den 4/5, lite eftersom Cillian Murphys Irlänska dialekt är priceless


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0