The Wind that Shakes the Barley (2006)


Titel:
The Wind that Shakes the Barley (2006)
Längd: 127 min
Genre: Drama
Skådespelare: Cillian Murphy, Padraic Delaney, Liam Cunningham, Orla Fitzgerald
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
Året är 1920 i Irland. De två bröderna Damien och Teddy dras in i frihetskampen mot den brittiska ockupationen. När landet får en begränsad självständighet utbryter inbördeskrig och plötsligt står bröderna på motsatta sidor.

Nu körde jag en kopiera-klista in på handlingen, har nämligen inte riktigt förstått till hundra procent vad filmen handlar om. Eller, jag förstår, men har helt enkelt svårt att sätta det i ord.
När jag spejar omkring på internet verkar det som att de flesta tycker att den här filmen är hur bra som helst, medan jag själv verkligen inte förstår hysterin.
Handlingen är långsam, scenerna är utdragna, manuset träffar inte och hela filmen blir så jäkla tråkig.
Jag fick känslan av att de bara slängt ut ett gäng män på åkern med varsitt gevär och som blir ombedda att improvisera, eftersom hela idén känns ogenomtänkt.
Det enda som var bra är skådespelarnas insats, men den som verkligen räddade filmen var Cillian Murphy. De senaste filmerna jag sett med honom är ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectives” (2007), ”Disco Pigs” (2001) och ”Perrier’s Bounty” (2009).
Tyvärr imponerar den här filmen inte ett dugg, lämnar inget avtryck och inga speciella känslor, vilket jag tycker är en viktig komponent till en bra film. Jag tycker också att det är viktigt att man får lär känna någon av karaktärerna innan filmen är slut, det ska liksom kännas att man inte vill stänga av eftersom man har börjat vänja sig vid en speciell personlighet till en karaktär.
Visserligen kan det vara så att klockan helt enkelt är för mycket för att min hjärna ska orka ta in den här typen av film, well well.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0