A Little Bit of Heaven (2011)


Titel:
A Little Bit of Heaven (2011)
Längd: 106 min
Genre: Drama/Romantik
Skådespelare: Kate Hudson, Gael Garcia Bernal, Whoopi Goldberg, Lucy Punsch, Kathy Bates, Peter Dinklage, Romany Malco, Rosemarie DeWitt
IMDB-betyg: 5.9/10

Handling:
Efter ett besök hos läkaren får affärskvinnan Marley reda på att hon har tjocktarmscancer. Hon börjar inse vad som är viktigt i livet och allt hon har missat, bland annat den stora kärleken som visar sig vara hennes doktor.


Filmens koncept är inte ens lite originellt. Jag menar, hur ofta ser vi inte just den här typen av filmer? Det är just därför som jag blir så jävla less på mig själv när jag ändå blir nära till tårar flera gånger! Hemligheten är att inte, under några som helst omständigheter, tänka efter vad som händer och sätta sig in i filmen för mycket. För precis då, när man minst anar det, blir man blödig i lill-hjärtat och tårarna bränner i ögonvrån.
Filmen är faktiskt för en gång skull regisserad av en kvinna, nämligen Nicole Kassell. Just den här filmen är hennes andra spelfilm, där den första är ”The Woodsman” (2004) med bl.a. Kevin Bacon.
Huvudrollen aka cancertjejen spelas av Kate Hudson. Hon är verkligen en klassisk romcoms-skådis som nästan enbart är med i den här typen av roller, och kommer förmodligen alltid att vara det. Några av hennes populäraste filmer måste nog vara hennes Oscarsnominering i ”Almost Famous” (2000), ”How to Lose a Guy in 20 Days” (2003) eller den senaste jag såg med henne ”Something Borrowed” (2011) mot Ginnifer Goodwin.
Som den oerhört läckra doktorn har vi Gael Garcia Bernal, förutom hans utseende ska man också lägga till hans exotiska dialekt, mmm. Synd bara att han är så satans kort! Gillar man honom förutom hans korthet tycker jag isåfall att man ska se den svenska regissören Lukas Moodyssons dramafilm ”Mammoth” (2009) där han spelar mot Michelle Williams. Hans insatser i den här filmen var däremot ingen höjdare, han kändes en aning träig och obekväm i sin roll.
Med på rollistan finns dessutom den smått galna Lucy Punsch från ”Bad Teacher” (2011), ”Take Me Home Tonight” (2011) och Woody AllensYou Will Meet A Tall Dark Stranger” (2010), dvärgen Peter Dinklage från ”Penelope” (2006), Kathy Bates som spelar det galna fanet i Stephen Kings ”Misery” (1990) och Romany Malco som spelar George i tv-serien ”No Ordinary Family” (2010-).
Förutom att det är hysteriskt kul att Whoopi Goldberg spelar Gud, är filmen som sagt ganska sorglig, och dessutom helt okej för att vara en ”jag-orkar-inte-tänka-film”.
Förstår inte riktigt vad manusförfattaren tänkte ”-Hmm, vad är den absolut osexigaste sjukdomen i hela världen? Ja, just det, tarmcancer!”. Naturligtvis är cancer i alla former otäckt. Men kom igen, tjocktarmscancer??
Av mig får den ändå en neutral 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0