Cars 2 (2011)


Titel:
Cars 2 (2011)
Längd: 106 min
Genre: Animerat/Familj
Skådespelare (Röster): Larry the Cable Guy, Michael Caine, Emily Mortimer, Owen Wilson, Eddie Izzard, Thomas Kretschmann
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
När racingbilen Lightning McQueen blir utmanad att köra olika lopp i Europa, tackar han ja. På sin resa tar han med sig sitt gäng från Radiator Springs, inklusive bärgningsbilen Mater. Medan McQueen tävlar trasslar sig Mater in i ett eget spiondrama på liv och död.




Efter att ha sett ”Cars” (2006) häromdagen, kände jag också att det var dags att se den lite nyare uppföljaren ”Cars 2”.
Disneyfilmers uppföljare känns som att dem ALLTID brukar handla om ettans barn. Jag tänker bl.a. på ”Lejonkungen 2 – Simbas Skatt” (1998), ”Den lilla sjöjungfrun 2- Havets hemligheter” (2000), ”Lady och Lufsen 2: Ludde på äventyr” (2001), ”De 101 dalmatinerna 2 – Tuffs äventyr i London” (2002). Alla med den gemensamma nämnaren att handla om de ursprungliga parens respektive barn. Därför kom det inte från ingenstans när jag självklart hade förväntat mig att även ”Cars 2” skulle handla om sportbilen Lightning McQueen och Sallys kids (inte för att jag överhuvudtaget kan förstå hur två bilar kan föda barn). Men ACK så fel jag hade, då hela filmen istället cirkulerar kring bärgningsbilen Mater från den första filmen.
Regissören är ännu en gång John Lasseter, men den här gången jobbar han tillsammans med Brad Lewis.
Mater får sin röst av Nebraska-mannen Larry the Cable Guy, och precis som i den första filmen gör Owen Wilson liv till racerbilen Lightning McQueen. Två av de nyare medverkanden gör bl.a. Michael Caine från ”Batman Begins” (2005) och Emily Mortimer som senast kunde skymtas som florist i den nya ”Hugo” (2011).
Precis som jag nämnde i början ligger krutet och handlingen runt bärgningsbilen Mater och hans upptåg, istället för racingbilen Lightning McQueen. Ett spår som verkligen inte kom väntat! Om man jämför med första filmen så har de även dragit upp action-nivån en hel del, vi får se mer av allt från flygande bilar, explosioner, vapen, pang-pang och bomber.
Personligen känner jag att den seglade iväg för långt från ursprungsfilmen, och att historien blev lite väl utflippad. Men trots att den är otroligt snyggt gjord och att karaktärerna är supercharmiga, så känner jag att den ändå inte håller mottet.
Jag ger den en stark 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0