Iron Man (2008)


Titel:
Iron Man (2008)
Längd: 126 min
Genre: Action
Skådespelare: Robert Downey Jr, Jeff Bridge, Gwyneth Paltrow, Terrence Howard, Clark Gregg
IMDB-betyg: 7.9/10

Handling:
Den kvinnotjusande, vapentillverkande, mångmiljardären Tony Stark blir i en resa till Afghanistan skadad av sina egna vapen som tvingar honom att operera in en elektromagnet som drar tillbaka splittret från hans hjärta och som håller honom vid liv. När han förstår vilken skada hans vapen gör på oskyldiga människor, bygger han en högteknologisk skyddsdräkt som han använder för att bekämpa ondska. 


Inför en av årets absolut hetaste biopremiärer, ”The Avengers” (2012), håller jag på att mentalt förbereda mig genom att plöja igenom alla Marvel-superhjältar som senare kommer sammanfogas i biosuccén. Med på den listan har vi bl.a. ”Thor” (2011), ”Captain America: The First Avenger” (2011), ”Iron Man” (2008) och ”Hulk” (2003), dessutom Hawkeye och Black Widow som är de enda i gänget som än så länge inte fått en egen spelfilm.
Iron Man, eller Tony Stark, måste nog vara en av de coolaste någonsin! Trots att han inte är en ”riktig” superhjälte (han har tekniskt sätt inga övernaturliga krafter) så är han ändå snäppet häftigare än de flesta. Ca 90% till att jag älskar honom beror i ärlighetens namn på att han i filmerna spelas av Robert Downey Jr som gör ett fantastiskt jobb! Så fort han öppnar munnen blir allt hysteriskt roligt. Han har ett rykte om sig att verkligen prova på och variera sig mellan olika sorters roller, några är romantikdramat ”Charlie Bartlett” (2007), action/äventyr i ”Sherlock Holmes” (2009), komedi ”Tropic Thunder” (2008), och jag kan faktiskt inte komma på en endaste roll där jag inte gillat honom i!
Regissören till ”Iron Man”, Jon Favreau, sysslar även med att skådespela men då oftast i komedier av olika slag, den jag spontant kommer på just nu är ”Couples Retreat” (2009) där även vår svenska Malin Åkerman är med. På just regissör-delen ligger han bl.a. bakom årets ”Cowboys & Aliens” (2011) som jag tidigare i år var och kikade på bio.
Med på skådespelarlistan, förutom den redan nämnda Robert Downey Jr, har vi även hans side-kick Pepper Potts som här spelas av Gwyneth Paltrow från ”A Perfect Murder” (1998), och även den Oscarsvinnande Jeff Bridge som jag senast såg i den fantastiska ”K-PAX” (2001).
I USA har de Marvel Comics och DC Comics, men vad har vi i Sverige? Kan det vara så att vi har för dålig fantasi för att komma på och skapa superhjältar? Hade det funnits superhjältetidiningar med men i tights och en lång mantel när jag var yngre så skulle jag absolut spenderat min veckopeng på det.
Trots att ”Iron Man”-filmen klassas som en action, så består det av så mycket mer än bara explosioner och en vältränad Robert Downey Jr-bringa som går omkring och ger ifrån sig kvicka kommentarer. Eller föresten, det är precis det filmen består av. Men man kan ingenting annat än att älska dess coolhetsfaktor!
Den förtjänar absolut 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0