Seeking Justice (2011)


Titel:
Seeking Justice (2011)
Längd: 105 min
Genre: Action/Drama
Skådespelare: Nicolas Cage, Januray Jones, Guy Pearce, Joe Chrest, Xander Berkeley
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
Efter att läraren Will Gerards fru fallit offer för en våldtäcksman, tar han stöd av den mystiska mannen Simon som lovar att hjälpa honom. När gärningsmannen hittas död senare upptäcker Will att de i gengäld vill ha en tjänst från honom.




Jag är en av de där människorna som är väldigt lättimponerad. Ibland när jag ser något coolt eller fascinerande kan jag slå mig om pannan och utbrista ”daaaagens teknik” med lätt höjda ögonbryn och med ett skakande huvud. Min ålder blir med ens 75år. Förra veckan fick jag användning av ”daaagens teknik”-frasen när jag såg den här filmen. Anledningen? Den har inte premiär i USA förens 16 mars, och jag såg den 3 mars. Alltså flera veckor innan själva biopremiären har jag, en tös från norrland, kunnat se denna Hollywood-produktion. Känns naturligtvis superhäftigt – även om orsaken stavas N-E-D-L-A-D-D-N-I-N-G! Men om man ska vara ärlig så hade Italien redan sin premiär i september förra året, vilket gör min lilla uppenbarelse tusen gånger o-coolare.
Regissören till den här filmen är den 67 åriga Roger Donaldson som bl.a. ligger bakom ”The World’s Fastest Indian” (2005) med Anthony Hopkins, ”The Recruit” (2003) med Al Pacino och Colin Farrell. Han kommer även snart vara aktuell med thrillern ”Cities” (2012) där skådespelarna Kirsten Dunst, Orlando Bloom och Dominic Cooper kommer möta varandra.
Huvudrollen i den här filmen gjordes däremot av min älskling Nicolas Cage, som precis som jag nämnt en miljon gånger tidigare har fått oförtjänt mycket skit de senaste åren. Förutom från en Oscarstatyett för sin prestation i filmen ”Leaving Las Vegas” (1995), såg jag honom senast i den fina ”City of Angels” (1998) och även thrillern ”Trespass” (2011) som har lite samma känsla som den här filmen. Mot Cages karaktär spelar duktiga Guy Pearce som man kan se i den grymma ”Momento” (2000), ”The Hurt Locker” (2008) eller den nya ”Don’t Be Afraid of the Dark” (2010). En annan som också var med är den blonda January Jones som onekligen är mest känd från den populära tv-serien ”Mad Men” (2007-) där hon spelar Betty Francis, eller i hennes senaste film; X-Men: First Class” (2011).
Slutresultat? Trots att vi har sett själva historien en siljooooon gånger tidigare i thrillers hit och dit, tycker jag ändå att filmen la sig på en stabil nivå. Långt ifrån ett mästerverk, men även långt ifrån en klassisk skitfilm. För mig så gav det inte speciellt mycket att se den här filmen. Det slog mig nu en vecka senare att jag faktiskt inte har några speciella minnen av scener eller händelser ur den (gatt titta på trailer igen), vilket säger mig att den var ganska intetsägande.
Även fast man såklart hade hoppats att allt inte hade varit så förutsägbart, så känns filmen ändå som ett helt okej tidfördriv en söndagskväll.
Spontant ska man inte lita på en snygg, renrakad kostymkille med höga kindben som säger: We can take care of him for you. Men vad vet jag?
Jag ger den en stark 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0