New Year’s Eve (2011)


Titel:
New Year’s Eve (2011)
Längd: 118 min
Genre: Romantik/Komedi
Skådespelare: Michelle Pfeiffer, Zac Efron, Robert De Niro, Halle Berry, Hilary Swank ,Jessica Biel, Jon Bon Jovi, Katherine Heigl, Ashton Kutcher, Lea Michele, Sarah Jessica Parker, Abigail Breslin, Josh Duhamel, Christ Bridges, Hector Elizondo, Sofia Vergara, Seth Meyers, Cary Elwes
IMDB-betyg: 4.9/10

Handling:
I den stora staden New York gör sig invånarna redo att fira Nyårsafton.


En av årets absolut bästa händelser är utan tvekan SF’s Lucia Movie Night. Det är ett event som börjar kl 23 på natten och pågår till ungefär kl 7 på morgonen därefter, under dessa magiska åtta timmar visas det hemliga förhandspremiärer på tre biofilmer som än så länge inte haft sin premiär. Dessutom bjuds det på kvällmackor, dricka, popcorn, tipsrundor och personal som är utklädda. Som sagt, årets bästa natt!
Första filmen på menyn blev den romantiska komedin ”New Year’s Eve”, som för resterande jordbor har biopremiär den 25 december. Regissören är den, kanske inte helt otippade, Garry Marshall som även ligger bakom förra årets ”Valentine’s Day” (2010). Upplägget på de två filmerna är i princip densamma: många kända ansikten och olika små historier som tillsammans utspelar sig på en viss högtid. Eftersom han redan betat av Alla Hjärtansdag och Nyår, så kanske han förslagsvis kommer ge sig på Julafton och Thanksgiving härnäst? Who knows.
Eftersom rollistan är millång och med minst ett tjugo-tal skådespelare som man garanterat känner igen, orkar jag bara nämna några: Hilary Swank från ”Million Dollar Baby” (2004), Sarah Jessica Parker från tv-serien ”Sex and the City” (1998-2004), Robert De Niro känd från ”Taxi Driver” (1976), Zac Efron från bl.a. ”Charlie St.Cloud” (2010) och ”High School Musical” (2006), flerfaldigt Oscarsnominerade Michelle Pfeiffer från ”The Age of Innocence” (1993), flickidolen Ashton Kutcher från ”No Strings Attached” (2011), Halle Berry som jag senast såg i dramat ”Frankie & Alice” (2010), sångaren Jon Bon Jovi, ”Glee” (2009-)-stjärnan Lea Michele….. osv. osv.!
En sak som jag tycker är lite lustigt är att skådespelaren Cary Elwes, googla honom om ni inte vet vem han är, ALLTID spelar doktor. Helt sinnessjukt! Personligen känner jag mest igen honom som Dr. Lawrence Gordon i ”Saw” (2004), men inklusive den här nya filmen så har han spelar doktor hela ÅTTA gånger.
Precis som jag nämnde när jag såg filmen ”Conatgion” (2011) på bio för några veckor sedan, så är det ett väldigt smart drag av filmskaparna att använda sig av så pass många välkända ansikten, dessutom tänker jag spontant att man kan få ett package-price då också? Eller i alla fall att man kanske inte behöver betala så himla mycket/person eftersom varje känt ansikte bara är med i ungefär 15 min var.
Eftersom filmen är så fruktansvärt lättsam att hänga med i och att stämningen är sådär härligt underhållande, gör det den här filmen till en perfekt feel-good-film. Trots lättmjölks-prestationer från skådespelarna och halvmesig handling, kan jag inte hjälpa lill-blödhjärtat att tycka att filmen är myspys.
Jag ger den en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0